Kommunal skördar framgångar inom kollektivtrafiken

Offentliga upphandlingar av kollektivtrafik har inneburit att busschaufförernas anställningstrygghet underminerats, då de har sagts upp när en ny entreprenör har tagit över kontraktet. Kommunal har därför drivit kravet att personalövertagande med bibehållna villkor ska vara ett standardkrav i dessa upphandlingar. Efter Kommunals påverkan, återkallar nu Region Dalarna en pågående kollektivtrafiksupphandling, för att komplettera den med Kommunals krav.
Detta är en stor seger för Kommunals medlemmar inom kollektivtrafiken, säger Cilla Rohdin, ordförande Kommunal Bergslagen.

En stor andel av medlemmarna i Kommunal arbetar i skattefinansierade verksamheter där offentlig upphandling är vanligt förekommande, vilket på olika sätt skapar otrygga situationer för de anställda. Främst märks det inom upphandlingar av kollektivtrafik, där de anställda inte skyddas av lagen om anställningsskydd vid byte av entreprenör.

När en ny entreprenör vinner en upphandling, finns inga krav alls på att ta över de anställda. Snarare har det varit en konkurrensfördel att basera anbudet på ny, oerfaren personal med ett lägre löneläge – och därigenom kapa kostnader i anbudet. Detta har stora effekter för våra medlemmar inom kollektivtrafiken, som lever med en ständig osäkerhet kring sina anställningar och har stora svårigheter att planera för framtiden.

I avtalsrörelsen 2013 slogs Kommunal för de anställda i busstrafiken och lyckades avtalsvägen få igenom vissa förbättringar. Ytterst är det dock den offentliga upphandlaren som ställer kraven i förfrågningsunderlagen och arbetsmarknadens parter kan inte fullt ut adressera dessa problem, säger Oskar Taxén, jurist på Kommunal.

Kommunal driver därför krav på att entreprenörer som vinner anbud i kollektivtrafiken ska ta över de anställda. Det är ett fullt legitimt och lagligt krav att ställa i en upphandling, något som Kommunal aktivt arbetar med att informera Sveriges landsting om. Simultant bevakar också Kommunal alla upphandlingar inom kollektivtrafiken för att säkra att personalövertagande införs som ett krav i alla upphandlingar, avslutar Oskar Taxén.

Ett färskt exempel där Kommunal bevakat och ingripit i upphandlingsprocessen, är en kollektivtrafikupphandling som Region Dalarna fattade beslut om den 17 september och som saknat det viktiga kravet på personalövertagande. Efter uppvaktning från Kommunal, har Region Dalarna lyhört tagit till sig av Kommunals synpunkter och avbrutit upphandlingen för att fastställa ett nytt upphandlingsunderlag som inbegriper krav på personalövertagande.

Detta är en stor seger för Kommunals medlemmar inom kollektivtrafiken. I upphandlingsunderlaget inom kollektivtrafik ska det finnas krav på att tillträdande entreprenör övertar personalen med bibehållna villkor. Vi är otroligt glada över att vi fått gehör för det här kravet. Det berör 350 medlemmar i Kommunal, säger Cilla Rohdin, ordförande Kommunal Bergslagen.

För mer information:
* Kontakta Kommunals pressjour: 010-442 71 30
* Se även bilagan ”Upphandlingar av kollektivtrafik behöver inte innebära kaos”.

Taggar: