Kommunal sluter avtal för personliga assistenter

Höjda löner och ersättningar, fastställda lägsta löner och tryggare anställningar. Det är några av de förbättringar som fackförbundet Kommunal har fått igenom i ett nytt avtal med arbetsgivarorganisationen Föreningen Vårdföretagarna. Avtalet berör cirka 2600 av Kommunals medlemmar som arbetar som personliga assistenter.

- Det är ett bra avtal, speciellt att Kommunal fått igenom fastställda lägsta löner, höjda löner och höjda ersättningar. Anställningarna har blivit tryggare exempelvis genom att det nu är uppsägningstid även för de assistenter som har en tidsbegränsad anställning om assistansuppdraget tar slut, säger Håkan Pettersson, Kommunals andre vice ordförande och avtalsansvarig.

Avtalet innehåller bland annat: Löneökningar: en allmän pott för individuella löneökningar. Från 1 mars 2008 lägst 825 kronor i månaden följt av 850 kronor i månaden januari 2009 samt 850 kronor i månaden 1 januari 2010. Lägsta lön: lönen för anställd som fyllt 19 ska lägst vara 13.800 från och med januari 2008 och 15.300 från och med januari 2010. För mer information kontakta: Lena Retzius, ombudsman Kommunal: 070-395 06 60