Kommunal stödjer Byggnads konfliktvarsel

Kommunal stödjer Byggnads konfliktvarsel. Frågan handlar om att Byggnads vill ha in i kollektivavtalet att huvudentreprenören har ansvar för att alla företag på bygget betalar ut rätt lön och garanterar schyssta villkor. Det skulle sanera byggbranschen från oseriösa företag något Sveriges Byggindustrier säger nej till.

-      För Kommunal är det självklart att vi backar upp Byggnads till 100 procent i den här konflikten. Vi står helt bakom att något måste göras för en tryggare arbetsmarknad, säger Kommunals ordförande Annelie Nordström.

-      Byggnads agerar i en verklighet av många oseriösa företag bland underentreprenörerna som t ex ofta går i konkurs och sedan inte betalar ut löner. Vi ser även i Kommunal liknande problem. Det är inte hållbart. Byggnads krav på att huvudentreprenörerna har ansvar för lönen är klokt och rimligt och motverkar onödig osäkerhet på arbetsmarknaden, säger Annelie Nordström.

För mer information: Kommunals pressjour, 010-4427130