Kommunal stödjer Byggnads varsel

Idag har fackförbundet Byggnads lagt ett varsel som berör ca 3 000 byggnadsarbetare på ca 40 arbetsplatser. Detta som ett led i de pågående avtalsförhandlingarna för att få igenom de LO-gemensamma avtalskraven. Kommunal stödjer Byggnads varsel.

Arbetsgivarna har hittills misslyckats att leverera en rättvis lön till landets välfärdsarbetare. Kvinnor och män i kvinnodominerade skattefinansierade yrken är kraftigt underbetalda jämfört med mansdominerade yrken på privat sektor med samma kvalifikationskrav. Bland medlemmar i LO-, TCO- och SACO-förbund anser tre av fyra att löneskillnaderna i dagsläget är för stora mellan olika yrken.

– Kommunal stödjer därför Byggnads, som med detta varsel står upp för de LO‑gemensamma avtalskraven som bland annat innehåller för Kommunal viktiga förslag om jämställdhetspotter, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

– Jämställdhetspotten är ett bra verktyg för att utjämna löneskillnaderna mellan mans- och kvinnodominerade yrken och branscher. Vi har haft liknande konstruktioner sedan 2007. Därför är det bra att Byggnads sätter press på arbetsgivarna genom att driva de gemensamma lönenivåerna inom LO-samordningen, säger Lenita Granlund.

– Byggnads varsel är en tydlig markering mot arbetsgivarsidan att förbunden inom LO‑samordningen håller ihop om våra gemensamma avtalskrav, avslutar Lenita Granlund.

Kommunals avtalskrav till SKL och Pactaföretagen i korthet

• Kommunal vill begränsa möjligheterna till visstidsanställning genom att tidsbegränsad anställning endast får ske under sammanlagt 12 månader under en femårsperiod. Därefter ska anställningen automatiskt övergå i en fast tjänst. Anställning på vikariat får dock ske i sammanlagt två år under en femårsperiod. Därefter övergår det till en fast tjänst.
  • Kommunal kräver att arbetsgivarna endast i begränsad omfattning ska få använda sig av så kallade delade turer. Delade turer, det vill säga att en arbetsdag delas upp i flera pass där man kan få gå hem från jobbet mellan passen, innebär en stor inskränkning i möjligheten att planera sitt eget privatliv och medför påtagligt negativa hälsoeffekter för arbetstagaren.
  • Kommunal yrkar på löneökningar med minst 860 kronor per månad och heltidsanställd, dock med ett lägsta utrymme om 3,5 procent räknat på avtalsområdets genomsnittsförtjänst.
  • Kommunal kräver en jämställdhetspott, utöver utrymmet ovan, på minst 100 kronor per heltidsanställd och månad.
  • Kommunal vill att kollektivavtalets lägsta löner höjs med minst 860 kronor och att avtalet tillförs en lägsta lön per timme.
  • Kommunal kräver att samtliga ersättningar i kollektivavtalen, inklusive lägsta semesterlön, höjs med ett procenttal som motsvarar löneökningarna ovan inom avtalsområdet.

Läs mer på www.kommunal.se och Kommunals avtalsblogg på http://blogg.kommunal.se/avtal/

Fakta om Kommunals avtalsrörelse

Avtalskraven omfattar ca 355 000 anställda inom kommuner, landsting och regioner och Pactaföretagen inom yrkesgrupperna undersköterskor, vårdbiträden, skötare, vaktmästare, kökspersonal, lokalvårdare, personal inom räddningstjänsten, barnsköterskor, barnskötare, personliga assistenter, gatu- och parkarbetare, vårdare, mentalskötare, renhållningsarbetare, ambulanssjukvårdare, elevassistenter m.fl.

Kommunal har 67 centrala avtal utöver de som nämns ovan. De 67 avtalen omfattar ca 150 000 medlemmar.

De innevarande kollektivavtalen med SKL och Pactaföretagen går ut den 30 april 2012.

Medellönen för Kommunals medlemmar är 21 650 kr, år 2011.

Presskontakter: Camilla Levin, 073-079 25 64, Dan Lundqvist Dahlin, 070-224 05 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/

Taggar: