Kommunal välkomnar riksdagsbeslut om mer personal på äldreboenden

Kommunals ordförande Annelie Nordström är mycket nöjd med dagens beslut i riksdagens socialutskott om ökad personaltäthet inom äldreomsorgen.

Socialutskottets beslut innebär att Socialstyrelsen ska ta fram nya och strängare riktlinjer för kommunernas bemanning i äldreomsorgen. Bland annat ska lägstanivåer, som inte får underskridas, fastslås för personaltäthet. Man ska även besluta exakt vilken hjälp de boende på särskilda boenden har rätt till.

– Vi är å våra medlemmars och de äldres vägnar mycket glada över att oppositionen lyssnade på Kommunal och drev fram det här beslutet om mer personal inom äldreomsorgen, säger Kommunals ordförande Annelie Nordström.

– Men vi är inte nöjda förrän det är verklighet ute på varje äldreboende i landet, både på privata och på offentligt drivna äldreboenden, fortsätter Annelie Nordström.

– Vi kommer att bevaka att riksdagsbeslutet blir verklighet och att kommuner och företag inte utvecklar system för att kringgå bemanningsreglerna. Personalen är faktiskt de enda, som förutom de äldre själva, ständigt är på plats. Nu är det är viktigt att också de privatanställda får meddelarfrihet så att de kan slå larm om reglerna kringgås, avslutar Annelie Nordström.

Presskontakter: Camilla Levin, 073-079 25 64, Dan Lundqvist Dahlin, 070-224 05 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/