Kommunal välkomnar satsning på traineejobb i välfärden

Kommunal ser mycket positivt på den satsning på traineejobb som regeringen idag presenterat. Förslaget tar de kommande pensionsavgångarna i välfärden på stort allvar och presenterar realistiska lösningar som även kan slussa in unga på arbetsmarknaden. Nu återstår utmaningen att få till såväl arbetsplatser som utbildning.

– Fram till 2022 behöver välfärdssektorn rekrytera över en halv miljon personer. Behovet av ökad bemanning kan inte nog understrykas. Regeringen visar tydligt att man uppmärksammat de kommande pensionsavgångarna, och att man försöker åtgärda delar av problematiken genom att satsa på att arbetslösa ungdomar får möjlighet att jobba och utbilda sig inom bristyrkena, säger Annelie Nordström, ordförande Kommunal.

Satsningen skapar fler vägar in i välfärdsarbetena. Samtidigt måste man säkerställa att de som ges möjlighet att jobba i välfärdsyrkena har ett genuint intresse för yrket ifråga, det är avgörande för kvaliteten. De som är medlemmar i Kommunal vill få arbetskamrater som är intresserade av yrket och som förstärker bemanningen Att satsa på utbildning av de som jobbar är också viktigt för en bra kvalitet i vården och omsorgen, säger Annelie Nordström.

Satsningen kommer förhoppningsvis leda till en varaktig etablering för unga inom bristyrkena i välfärden, vilket kommer att underlätta generationsväxlingen. Här är det av största vikt att satsningen på traineejobb går hand i hand med en satsning på att skapa fler utbildningsplatser som är anpassade efter traineejobbens utformning, så att målet att utbilda fler exempelvis undersköterskor realiseras, avslutar Annelie Nordström.

För mer information, kontakta Kommunals pressjour: 010-442 71 30.