Kommunal varslar om konflikt på privata vårdbolag

Kommunal varslar idag om konflikt för personliga assistenter anställda vid de privata vårdbolagen Frösunda, Humana Assistans AB och Olivia. På varslade företag finns ca 15 300 anställda. Konflikten börjar den 20 april. Den sker genom en nyanställningsblockad. – Förhandlingsläget är låst och som en sista åtgärd för att få Vårdföretagarna att lyssna tvingas Kommunal nu att varsla om konflikt, säger Kommunals ordförande Annelie Nordström.

Personliga assistenter tjänar i genomsnitt 19 500 kr i månaden. 70 procent är kvinnor.

- Löneläget för personliga assistenter är ett bedrövligt exempel på värdediskrimineringen av manligt och kvinnligt arbete. Lönegapet mellan mans- och kvinnodominerade yrken är i genomsnitt 3 000 kronor per månad. Därför är det rimligt att kvinnodominerande grupper som personliga assistenter får mer för att inte kvinnorna inom vården och omsorgen inte ska halka efter de mansdominerade yrkena ytterligare, säger Annelie Nordström, Kommunals ordförande.

Industrin har fått löneökningar på 2,6 procent. På en genomsnittlig industriarbetarlön på ca 24 500 kronor blir det ca 625 kronor. För en personlig assistent blir ökningen endast 500 kronor.

- Procentpåslag skapar mindre jämställda löner, trots att nästan alla säger sig vilja ha mer jämställda löner. Det går inte ihop. Om Vårdföretagarna får som de vill går utvecklingen bakåt. Det kan vi inte acceptera, säger Lenita Granlund, Kommunals avtalssekreterare.

Vårdföretagen får betalt för varje utförd assistanstimme via en assistansersättning från Försäkringskassan. Denna assistansersättning höjdes med 9kr i år. Vi kräver 5,58 kr av dessa i löneökningar.

- Mot bakgrund av att assistansersättningen höjts med 9 kronor per timme tycker vi att de anställda är värda 5,58 kronor av den ökningen. Det tycker vi är mer än rimligt, säger Lenita Granlund.

Fakta Kommunals varsel

Kommunal varslar Vårdföretagarna - en del av Almega och Svenskt Näringsliv - om nyanställningsbockad. På varslade företag finns ca 15 300 anställda (se nedan). Varslet träder i kraft den 20 april.

En nyanställningsblockad innebär att inga nya får anställas efter ett specifikt datum. I detta fall den 20 april. Blockaden gäller både för tillsvidareanställningar och för visstidsanställningar.

Kommunal varslar för löneökningar på en löneökning om 960 kronor per månad (860 kr enligt LO samordningen och 100 kr i jämställdhetspott) för personliga assistenter vilket motsvarar en ökning om 5,58 kronor per timme.

Kommunal kräver månadslön istället för timlön. Vi vill även att alla ska ha en månadsuppsägningstid.

Antalet personliga assistenter uppskattas till cirka 80 000 i Sverige. Drygt 70 procent av dem är kvinnor och var tredje personlig assistent har utländsk bakgrund.

Berörda företag inom Vårdföretagarna

Humana Assistans AB

Frösunda LSS AB

Frösunda LSS i Södra Sverige AB

Olivia Personlig Assistans AB

Assistansbolaget i Sverige AB

Nordströms Assistans

Inre Kraft i Norr AB

Presskontakter: Camilla Levin, 073-079 25 64, Dan Lundqvist Dahlin, 070-224 05 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/