Kommunal varslar om strejk inom trädgårdsodlingsområdet

Fackförbundet Kommunal väljer idag att varsla om strejk inom trädgårdsodlingsområdet. Strejken berör personal vid 19 företag. Därutöver avser varslet en övertids- och nyanställningsblockad, samt blockad mot inhyrning av personal.

-Efter intensiva och långa förhandlingar med Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, kan vi idag tyvärr konstatera att vi inte kommer längre i våra försök att få ett riksavtal för trädgårdsodlingsområdet, säger Lenita Granlund, andre vice ordförande för Kommunal.

-De områden, där Kommunal och arbetsgivaren står mycket långt ifrån varandra, är bland annat lönenivåer och arbetstidsförläggning. Här är förhandlingsläget helt låst för tillfället, därför har Kommunal idag lagt ett varsel om strejk i syfte att få tillstånd konstruktiva förhandlingar, säger Lenita Granlund.

Fakta Kommunals motpart i förhandlingarna är Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet (SLA), som är en riksomfattande sammanslutning av arbetsgivare inom skogsbruk, jordbruk och trädgårdsnäring. Inom SLA har kommunal fem olika avtalsområden; djursjukvård, golf, jordbruk, trädgårdsanläggningsbranschen och trädgårdsodling.
Varslet läggs idag torsdagen 24 juni och konflikten träder i kraft kl. 00.00 den 12 juli om inget avtal nåtts. De företag som Kommunal varslar om strejk på är: Svegro AB, Svartsjö, Företagsväxter i Knivsta AB, Mariebergs Trädgård AB, Elleholms Tomatodling AB, Mörrum, Alfred Pedersen och son AB, Trelleborg, Fjärestads Handelsträdgård AB, Vallåkra, Granqvist plantskola AB, Ängelholm, Hörnhems Handelsträdgård AB, Kristianstad, K G Hanssons Handelsträdgård, Billeberga, Splendor Plant AB, Jonstorp, Tågerups Trädgård AB, Saxtorp, Vellingeblomman AB, Vellinge, Bellis Växtmiljö AB, Partille, Essunga Plantskola AB, Nossebro, Gustafssons Blomsterodlingar, Skövde, Sörby Handelsträdgård AB, Gävle, ISS Terrakultur AB, Danderyd, Ramlösa Plantskola AB, Helsingborg, Swedeponic Sverige AB, Ellös.