Kommunals a-kassa 111 kronor billigare

Avgiften till Kommunals a-kassa sänks från 1 juli i år med 111 kronor, eftersom avgiften nu blir billigare ju färre arbetslösa en a-kassa har. Beslutet togs i dag på A-kassans årsstämma i Stockholm.

Under 2008 har antalet arbetslösa medlemmar i Kommunal minskat kraftigt. I maj fick 30 800 medlemmar a-kassa, vilket är 10 000 färre än i fjol. Därför sänks avgiften till Kommunals a-kassa.

– Vi ser att det är en tydlig minskning av antalet medlemmar som får a-kassa. Den huvudsakliga förklaringen är inte att medlemmarna har fått jobb, utan det beror till stor del på den politik som den borgerliga regeringen för. Det innebär att våra medlemmar fortare hamnar utanför systemet, fortsätter Bergström.

Nästan två tredjedelar av alla medlemmar i Kommunal som får a-kassa är deltidsarbetslösa, som från den 7 april i år får stämpla max i 75 dagar mot tidigare 300.

– Den borgerliga regeringen för en orättvis klasspolitik. Vi från Kommunal protesterar kraftigt mot de försämringar av a-kassan som den borgerliga regeringen har genomfört och vill genomföra. Vi tror inte att sänkta ersättningsnivåer leder till fler jobb eller tvingar människor att jobba mer, avslutar Bergström.

För pressinformation kontakta: Serkan Köse, pressekreterare, 070-320 04 56