Kommunals a-kassa sänker avgiften

Kommunals a-kassa har beslutat att sänka avgiften med 55 kronor. - Sänkningen beror på att arbetslöshetssiffrorna är lägre än vad a-kassan tidigare räknat med att de skulle bli. Detta kan ha flera orsaker. En är att Kommunals a-kassa tidigare haft många deltidsarbetslösa som nu inte längre har rätt till ersättning. Andra orsaker kan vara att många har lämnat a-kassan när avgiften höjdes. Men självklart ser vi det som försiktigt positivt att arbetslöshetssiffrorna är bättre än väntat och att Kommunal kan sänka avgiften, säger Anders Bergström Kommunals tredje vice ordförande.

- De negativa effekterna av att avgifterna måste baseras på en beräkning av arbetslösheten är flera. Eftersom inga beräkningar är hundra procent säkra måste vi på a-kassan ändra avgiften flera gånger på ett år. Kommunals a-kassa gör vad vi kan för att minimera ändringarna och ser kontinuerligt över prognoserna. Detta kommer göras än mer intensivt framöver, säger Helena Wågberg föreståndare för Kommunals a-kassa.

Kommunals a-kassa i augusti 2009: 512 600 medlemmar. Totalt antal arbetslösa medlemmar i augusti 2009: 21 815. Sänkningen av avgiften gäller från 1 oktober.

För ytterligare pressinformation kontakta: Linnea Bergnéhr, pressekreterare Kommunal: 070-209 16 90 Anette Vahlne, pressekreterare Kommunal: 070-320 48 67