Kommunals Annelie Nordström kommenterar överenskommelsen mellan S och MP

Annelie Nordström, ordförande för Kommunal, ser positivt på överenskommelsen mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Flera av förslagen är i linje med de satsningar på välfärden som Kommunal menar är en förutsättning för att minska klyftorna i samhället.

-          ­Jag tycker att överenskommelsen mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet ser mycket lovande ut. Kommunal har i sin valrörelse varit mycket tydlig med att Sverige måste satsa på välfärden, och det är glädjande att vi har blivit hörsammade i våra krav, säger Annelie Nordström, ordförande för Kommunal.

-          Satsningarna på välfärden är avgörande för att minska klyftorna i samhället och återskapa människors förtroende för politiken och vårt gemensamma samhälle. Vi har ett skarpt läge inom vården och omsorgen. Det måste till bättre bemanning och missbruket av visstidsanställningar måste få ett slut. Därför är det glädjande att S och MP visar att de vill gå i denna riktning. Vi ser fram emot fler detaljer kring hur de vill förhindra att visstider staplas på varandra, fortsätter Annelie Nordström.

-          Det är även mycket bra att Socialdemokraterna och Miljöpartiet är överens om höjt tak i a-kassan. Vi hoppas att förstärkningen av a-kassan också innebär att deltidsregeln slopas. En tredjedel av alla som blivit utförsäkrade ur a-kassan på grund av denna regel är medlemmar i Kommunal, framhåller Annelie Nordström.

-          Vi ser positivt på överenskommelsen, och nu hoppas vi att de nya förslagen går igenom, avslutar Annelie Nordström.

För ytterligare information: Kommunals pressjour: 010 - 442 71 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/