Kommunals ordförande kommenterar den migrationspolitiska uppgörelsen

- Folkvandringen, att människor tvingas fly och söka sig till andra delar av världen, är ett permanent läge som vi behöver anpassa oss till. Vi kommer bli fler i Sverige och alla kommuner behöver hjälpas åt för att göra mottagandet bra. Människor måste så fort som möjligt komma in på arbetsmarknaden för att kunna bygga sin egen framtid. Och bidra till vår gemensamma välfärd, säger ordförande Annelie Nordström.

- En förbättrad integration är en förutsättning för en framtida välfärd. En viktig del i lösningen är att få nyanlända i arbete, ett arbete man kan leva på. Det ska bygga på kollektivavtalsenliga ingångslöner och villkor. Det kräver goda möjligheter till språkstöd och yrkesutbildning, men också bostäder och annan intrastruktur. Vi har inte råd att låta människor stå utanför arbetsmarknaden, allas insatser behövs när vi bygger framtidens Sverige. Kommunal är gärna med och diskuterar hur dessa lösningar ska utformas, avslutar Annelie Nordström.

För mer information kontakta pressjouren: 010 442 71 30.

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor. En tredjedel är 30 år eller yngre.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/