Kraftsamling för mönsterarbetsplatser

Kommunal och Socialdemokraterna har tagit fram en gemensam plattform för att göra kommuner och landsting till mönsterarbetsplatser. För att ge arbetet mot bättre arbetsvillkor i välfärden ökad styrka genomförs en gemensam konferens som samlar företrädare från Kommunal och Socialdemokraterna i hela landet. Konferensen genomförs den 26 – 27 november på Marholmen. Kommunals ordförande Ylva Thörn: – Nu krävs kraft bakom alla ord om bättre arbetsvillkor i välfärden. Det är en förutsättning för att vård, omsorg och service ska hålla den höga kvalitet som medborgarna har rätt att kräva. Vi kan aldrig ställa upp på att kvinnors och mäns villkor i arbetslivet är olika. Det krävs en uppvärdering av kvinnors självklara rätt till trygga heltidsjobb, en arbetsmiljö där man kan jobba tills pensionsåldern och en bra lön. Tyvärr är jag pessimistisk om den borgerliga politiken som vrider klockan tillbaka för kvinnors situation och delaktighet på arbetsmarknaden. Socialdemokraternas ordförande Mona Sahlin: – Utvecklingen i Sverige går åt fel håll med ökande andel osäkra anställningar i kommuner och landsting. Högerpolitiker i stat, landsting och kommuner forcerar privatisering, kundval och avknoppning av offentligt driven välfärd på bekostad av tryggheten både för barn, äldre och sjuka och för personalen. Nu ska vi Socialdemokrater oavsett om vi är i majoritet eller opposition lägga konkreta förslag för att jobben i välfärden ska bli ett föredöme som alla kan se upp till.
Plattformen med 10 punkter för en Mönsterarbetsplats ? Heltid en rättighet - deltid en möjlighet ? Trygga anställningsvillor ? Att skapa friska arbetsplatser genom ett tydligt ledarskap, resurser och bra jobb med hög kvalitet ? Utbildning, fortbildning och kompetensutveckling ? Gemensam värdegrund genom en dialog mellan politiker, ledare och medarbetare på varje arbetsplats ? Ny samverkansmodell mellan offentliga arbetsgivare och berörda fackliga organisationer ? Att få ta ansvar, känna stolthet, tillit, lust och arbetsglädje ? Större inflytande över arbetstidsförläggning och sysselsättningsgrad. Utveckling av nya arbetstidsmodeller.
? Inflytande över arbetsorganisationen, utveckla nya arbetsmetoder, ett långsiktigt och omfattande utvecklingsarbete. Inflytande över ekonomi. Möjlighet att påverka budgetprocessen och ekonomin på den egna arbetsplatsen ? Att utveckla en tydlig arbetsgivarroll i det politiska ledarskapet - att återta personalpolitiken!