Krymp avståndet till verkstadsarbetare!

Kommunals yrkanden: 30 oktober 2002 Krymp avståndet till verkstadsarbetare! Kommunal överlämnade på onsdagskvällen följande principiella yrkande till Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet. Yrkandet omfattar ett ettårigt avtal för perioden 1 april 2003-31 mars 2004. · På kort sikt ska lönerna för de yrken som kräver yrkesgymnasial utbildning vara i nivå med verkstadsarbetarnas medellön. Ett första steg i den riktningen ska tas 2003 då minst en fjärdedel av skillnaden ska hämtas in. · På lång sikt ska medlemmarnas meddellön vara i nivå med verkstadsarbetarnas medellön. · För dessa åtgärder ska avsättas ett utrymme motsvarande lägst X procent. · Lägst lön för vuxen ska vara Y kronor. · Avtalen ska innehålla ingångslöner och befattningslöner · X och Y samt eventuella övriga yrkanden presenteras senare. -Vi står kvar vid våra tidigare yrkanden om att förbättra relativlönerna för såväl dem med yrkesgymnasial utbildning som för medlemsgrupper i stort, säger Kommunals avtalsombudsman Håkan Pettersson. -Men vi måste dessutom göra något för att säkerställa lönenivåerna. Arbetsgivarna placerar oftast nyanställda i lägsta lönen utan hänsyn till deras erfarenheter och kvalifikationer. Det sänker hela kollektivets lönenivå. Därför vill vi höja golvet, det vill säga lägsta lönen, och få tydliga skrivningar om vilken lön en viss befattning ska ha, säger Håkan Pettersson. -Vi arbetar vidare med att fylla x och y med ett innehåll så att vi så snart som möjligt kan lämna våra fullständiga yrkanden. Det ligger i vårt eget intresse att komma igång med reella förhandlingar snarast så att vi har ett avtal klart den 1 april 2003, säger Håkan Pettersson. Pressekreterare Karl-Ola Nilsson 08 728 28 87, 070 630 80 04 karl-ola.nilsson@kommunal.se Pressekreterare Ida Lindqvist 08 728 28 63, 070 227 22 86 ida.lindqvist@kommunal.se www.kommunal.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/30/20021030BIT01040/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/30/20021030BIT01040/wkr0002.pdf