LO-samordning kompletterar Kommunals satsning för höjda kvinnolöner

LO:s representantskap har fattat beslut om att avtalsrörelsen 2017 ska genomföras inom ramen för en samordning. Förbundens krav innebär en ny konstruktion av låglönesatsning som ger lågavlönade medlemmar mer än märket.

- Det är bra och viktigt att vi lyckats komma överens. Det stärker den svenska modellen när LO-förbunden står enade bakom gemensamma krav, säger Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin.

Satsningen bygger på att industrin normerar, men att de medlemmar som tjänar under 24 000 kronor får mer. I praktiken innebär det att Kommunals samtliga avtalsområden kommer att få något högre löneökningar än vad ”märket” anger, eftersom det inom alla avtalsområden finns medlemmar som tjänar mindre än 24 000 kronor i månaden.

- Kommunal har redan ett treårigt avtal med SKL som ger en tydlig satsning på kvinnors löner. Den fortsätter att leverera löneökningar utöver märket för den stora och värdediskriminerade gruppen undersköterskor under ytterligare två år. Den här samordningen är ett komplement till den satsningen. Vi kan alltså fokusera på att både få upp kvinnolönerna och på att höja lönerna för dem som tjänar allra minst. Vi kommer att utvärdera och följa upp undersköterskesatsningens effekter och återkomma med hur vi kan gå vidare i kommande avtalsrörelser, säger Tobias Baudin.

För mer information, kontakta Kommunals presstjänst: 010-442 71 30

www.kommunal.se

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.