Löneökningar i nytt avtal för privat anställda inom vården

Kommunal och arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna har tecknat ett nytt kollektivavtal för omkring 25 000 medlemmar i privata vårdföretag. Den viktigaste framgången i det nya avtalet är att de anställda som arbetar jour får övertidsersättning från den första minuten. Men avtalet innehåller också löneökningar på 655 kronor i månaden, höjda lägstalöner och fler dagar med föräldrapenningstillägg.

Den för Kommunals medlemmar så viktiga frågan om ersättning för jourarbete är löst. Efter flera års diskussioner får nu de anställda som arbetar jour en ersättning från första minuten. Tidigare fick de övertidsersättning först efter 30 minuter.

– Jag är oerhört nöjd med att vi nu har tagit det här första steget med att förbättra avtalet kring jourarbete. Äntligen får våra medlemmar betalt för det jourarbete som tidigare var obetalt. Nu fortsätter vi på den inslagna vägen med att förnya villkoren för de som jobbar jour, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

– Vi har också höjt lägstalönerna, som unga går in på, vilket jag ser som en god investering för det stora framtida rekryteringsbehov som finns inom vår och omsorg, fortsätter Lenita Granlund.

– Det nya avtalet innebär även att vi begränsar arbetsgivarens möjlighet att stapla visstidsanställningar på varandra under lång tid och är överens om att antalet visstidsanställningar på sikt ska minska, säger Lenita Granlund.

Avtalet innebär att arbetsgivaren får ha en person visstidsanställd i max tre år.

Avtal med Vårdföretagarna i korthet

• Löneökningar med 655 kr från och med 1 september 2012. Avtalet är på 14 månader.
  • Lägstalönerna höjs också med 655 kr från 1 mars 2013.
  • En visstidsanställning blir automatiskt en fast tjänst efter tre år. Tidigare var det fyra år.
  • Antalet dagar med föräldrapenningstillägg ökar från 90 till 150 dagar.
  • Övertidsersättning från den första minuten vid jourarbete. Ersättning för varje påbörjad halvtimma.
  • En arbetsgrupp ska se över andra jourfrågor. Bland annat hur mycket jourarbetstid du får ha.

Presskontakter: Camilla Levin, 073-079 25 64, Dan Lundqvist Dahlin, 070-224 05 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/