Ny rapport: Endast 1 av 10 utförsäkrade i jobb efter rehabiliteringskedja

Idag presenterar Kommunal rapporten Kedjan som brast – En berättelse om Kommunals utförsäkrade medlemmar. Den visar att få utförsäkrade har återgått till arbete och majoriteten förlorar flera tusen kronor varje månad. Orsaken är en icke-fungerande rehabiliteringskedja.

-          Rapporten pekar på flera allvarliga brister i regeringens kritiserade rehabiliteringskedja. Men framförallt blir det tydligt att vi idag har ett arbetsliv som producerar ohälsa och en arbetsmiljö som inte tillåter att man blir sjuk på riktigt, säger Annelie Nordström, Kommunals ordförande.

-          Det är framförallt på arbetsplatserna man kan komma åt problemen som sedan leder till långtidssjukskrivningar. Allt för få arbetsgivare anpassar arbetet och bidrar till att skapa en situation som gör att den sjuka kan komma tillbaka. Här behövs sanktioner mot arbetsgivare som inte  tar sitt ansvar, fortsätter Annelie Nordström.

-          Rehabiliteringskedjan i sig fungerar inte heller. Endast en av tio kommer tillbaka i jobb när de gått igenom alla steg. Det är förfärligt. Därtill har de sjuka fått mycket lägre ersättningar. Förutom att klara av sin sjukdom straffas de med en ekonomi i ruiner, avslutar Annelie Nordström.

Fakta ur rapporten

• Få har återgått i arbete – endast drygt tio procent. Majoriteten av de utförsäkrade, 57 procent, har återvänt till sjukförsäkringen och 24 procent deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.
  • Endast 15 procent av arbetsgivarna har lyckats att anpassa arbetsuppgifterna för att underlätta en återgång i arbete.
  • Visstidsanställda har fått anpassade arbetsuppgifter i mindre utsträckning än tillsvidareanställda.
  • Kraftig kritik mot Försäkringskassan. Sex av tio uppger att de inte fått tillräckligt med stöd för att återgå i arbete.
  • Cirka åtta av tio har påverkats negativt ekonomiskt av utförsäkringen. En dryg tredjedel, 36 procent, har förlorat över 5 000 kronor i månaden. Ytterligare nästan lika många, 27 procent, har förlorat över 2 500 kronor i månaden.

Några av Kommunals förslag på förbättringar

• Fler fasta jobb
  • Obligatorisk företagshälsovård
  • Sanktioner mot arbetsgivare som inte fullgör sitt rehabiliterings- och omplaceringsansvar
  • De absoluta tidsgränserna i sjukförsäkringen ska bort
  • Höjd ersättning och höjda tak i arbetslöshetsförsäkringen

Rapporten bygger på djupintervjuer med 320 slumpmässigt utvalda medlemmar som utförsäkrats till följd av den förändrade sjukförsäkringen.

Rapporten i sin helhet finner du på www.kommunal.se

Pressjoursnummer: 010 - 442 71 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor. En tredjedel är 30 år eller yngre.