• Kommunal/

Ny rapport: Landstingsdirektörer och kommunchefer drar ifrån: - dubbelt så hög löneökning bland landstingsdirektörer som bland arbetare

Idag presenterar Kommunal en rapport som jämför löneutvecklingen bland kommunchefer och landstingsdirektörer med löneutvecklingen för arbetare och tjänstemän i kommuner och landsting. Rapporten visar att lönerna bland de allra högsta tjänstemännen har ökat betydligt mer än bland arbetarna under de senaste tio åren.

- Hade barnskötare och undersköterskor haft samma procentuella löneutveckling som landstingsdirektörerna skulle de tjäna betydligt mer. I genomsnitt skulle arbetare tjäna 5 700 kronor mer i månaden, fortsätter Emma Lennartsson.

- I den kommande avtalsrörelsen kommer Kommunal självklart att ta ansvar och inte kräva större löneökningar än vad samhällsekonomin tål. Men alla måste ta ansvar. Så här kan det inte fortsätta, avslutar Emma Lennartsson.

Fakta i korthet:

• Landstingsdirektörernas månadslöner har ökat med 50 500 kronor sedan år 2000. Samtidigt har arbetarnas månadslöner inom landstingssektorn ökat med 6 300 kronor. Det motsvarar en löneökningstakt på 80 procent för landstingsdirektörerna och 42 procent för arbetare i landstingssektorn.
• Kommuncheferna har ökat sina månadslöner med knappt 23 000 kronor sedan 1999. Detta kan jämföras med cirka 6 000 kronor som kommunarbetarnas månadslöner har ökat med under samma period. För kommuncheferna innebär det i genomsnitt en löneökningstakt på 51 procent medan arbetare och tjänstemän har haft en löneökning på 41 procent.
• Direktörerna för de största företagen i välfärdssektorn har en medelinkomst på drygt tre miljoner kronor om året. Det motsvarar 13 gånger vad arbetarna i offentlig sektor tjänar på ett år. • I rapporten finns även uppgifter om löneutvecklingen för kommun- och landstingschefer 2000-2010 per kommun.

Du hittar hela rapporten De högsta chefernas löner drar ifrån på www.kommunal.se

Presskontakt: 010-442 71 30.