• Kommunal/

Nytt avtal mellan Kommunal och Vårdföretagarna – viktig krontalsökning i nivå med kommun och landsting

Kommunal och Vårdföretagarna är nu överens om ett nytt kollektivavtal. Det nya avtalet gäller anställda i privat äldreomsorg och ger 1700 kronor i löneökning under en treårsperiod. Löneökningen är i nivå med den som Kommunal förhandlat fram med Sveriges Kommuner och Landsting tidigare i år.

- Vi ser avtalet som en framgång. Det handlar om att det ska råda konkurrensneutralitet mellan privata- och offentliga verksamheter. Det är viktigt att de inom privat vård och inom kommun och landsting ska ha lika förutsättningar. Det är ju faktiskt samma bransch och samma arbete som utförs! Det ska vara lika lön för likvärdigt arbete, säger Lenita Granlund, Kommunals avtalssekreterare.

Lägstalönerna för utbildade ökar med samma krontal. I det nya avtalet finns även en skrivning om att nyanställda med relevant yrkeserfarenhet bör få lön i nivå med övriga på arbetsplatsen och inte systematiskt anställas på lägstalön.

Kort fakta om avtalet

• Avtalet omfattar omkring 19 000 medlemmar.

• Avtalet är treårigt och gäller retroaktivt från den 1 november 2013.

• Medellön på avtalsområdet är 21 700 kr. De yrkesgrupper som omfattas av avtalet är främst undersköterskor och vårdbiträden.

• Introduktionsanställningar införs. Avtal om detta ska vara klart under 2014.

• Antal föräldradagar utökas till 180 dagar.

•Arbetsgivaren ska eftersträva att arbetstiden är sammanhållen så att delade turer ska minskas.

För kontakt ring Kommunals pressjour: 010-442 71 30.

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/

Taggar: