Politisk lekstuga får inte stå i vägen för arbetslinjen

Igår fick oppositionen i arbetsmarknadsutskottet i riksdagen majoritet för sin uppfattning om en förändring av regeln att deltidsarbetslösa bara får stämpla upp till heltid i motsvarande 75 dagar. Kommunal vill att regeln helt slopas. Kommunals ordförande Annelie Nordström rasar mot den politiska lekstugan där fokus efteråt blev på form och inte på sak. För medlemmarna i Kommunal är det en helt avgörande fråga då hälften jobbar deltid och över 10 000 deltidsarbetslösa medlemmar hittills blivit utstämplade.

- Det viktiga nu är att det blir verklighet av förslaget att deltidsarbetslösa ska få bättre villkor. Idag leder systemet till en osäker tillvaro för deltidsarbetslösa. Dessutom vågar många arbetslösa inte ta ett deltidsjobb om de sedan riskerar att blir av med a-kasseersättningen efter 75 dagar om deltidsjobbet inte omvandlats till heltid, fortsätter Annelie Nordström.

- I Långtidsutredningen konstateras att en mer generös a-kassa för deltidsarbetslösa skulle leda till minskad arbetslöshet och det är något som politiker av alla färger borde vilja. Det är vad arbetslinjen handlar om, därför hoppas vi nu att regeringen och oppositionen sätter sig ner tillsammans och kommer med ett konkret förslag på hur det ska gå till, avslutar Annelie Nordström.

Fakta kring deltidsarbetet inom Kommunal • 48 procent av Kommunals medlemmar arbetar deltid.
• Över 10 000 deltidsarbetslösa medlemmar i Kommunal har blivit utstämplade. • 9 av 10 deltidsarbetande medlemmar är kvinnor. • 12 procent av medlemmarna arbetar ofrivillig deltid.
• 6 av 10 anställda inom äldreomsorgen arbetar deltid.

Presskontakt: 010-442 71 30