Pressinbjudan: ”Pensionen – en kvinnofälla”

Pensionen är det ekonomiska bokslutet över ett yrkesliv. Olika faktorer - frivilliga och ofrivilliga, medvetna och omedvetna - utmynnar i den månadssumma som ska trygga tillvaron som pensionär. I bokslutet framgår smärtsamt tydligt vad och vem som värderas på arbetsmarknaden. För välfärdens kvinnor synliggör pensionen år av orättvisa arbetsvillkor, skeva löner och ett ojämställt familjeliv. Pensionen är en kvinnofälla.

I rapporten ”Pensionen – en kvinnofälla” presenterar Kommunal och SKPF (Svenska KommunalPensionärers Förbund) unik ekonomisk statistik över hur pensionen ser ut för 150 000 pensionerade SKPF-medlemmar, tidigare verksamma inom Kommunals yrken. Utöver statistiken har 50 pensionerade SKPF-medlemmar intervjuats om övergången från lön till pension. På pressträffen presenteras rapportens slutsatser och förbättringsförslag. Presentationen följs av en paneldiskussion kring ämnet.

Medverkande: Annelie Nordström – förbundsordförande Kommunal, Monica Bäckman – förbundsordförande SKPF, Annakarin Wall – utredare Kommunal samt författare till rapporten, Håkan Svärdman – välfärdsanalytiker Folksam, Anna Hedborg – deltog från början till slut i arbetet med pensionsreformen, som socialdemokrat samt moderator Sonja Schwarzenberger – projektledare Arena Opinion.

Tid:                     Tisdag 27 januari, kl. 08:30-09:40. Kaffe, thé och frukostmacka serveras från kl. 08:10.

Plats:                  Kommunals förbundskontor, Pressrummet, Hagagatan 2, Stockholm

Anmälan:           Mejla lisa.glinning@kommunal.se senast torsdag den 22 januari kl. 14:00. Ange texten ”Seminarium 27 januari” i ämnesraden.

För mer information:
Kontakta Kommunals pressjour; 010-442 71 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 514 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se