• Kommunal/

Pressinbjudan: ”Plats för proffsen – ett alternativ till New Public Management i hemtjänsten”

Kommunals medlemmar älskar sina arbeten – men hatar många gånger sina arbetsvillkor. Ofrivilliga deltider, ständiga visstidsanställningar och en orimlig prispress gör det ofta svårt att erbjuda de kvalitativa välfärdstjänster som egentligen vore möjliga, utifrån de anställdas kompetens, engagemang och erfarenhet. Medlemmarna i Kommunal vill ha en organisation och styrning som ger dem en rimlig arbetssituation och möjliggör ett omsorgsrationellt arbetssätt. De vill ha tillbaka sin yrkesstolthet.

I rapporten ”Plats för proffsen – ett alternativ till New Public Management i hemtjänsten” presenterar Kommunal en analys av hur marknadsstyrningen, ofta kallad ”New Public Management” (NPM), påverkar verksamhetens utformning och innehåll. I rapporten föreslås att marknadsstyrningen ersätts med en organisationsmodell som främjar ett omsorgsrationellt arbetssätt – ett alternativ till NPM i hemtjänsten. På seminariet presenteras rapportens slutsatser och förbättringsförslag. Presentationen följs av en paneldiskussion kring ämnet.

Medverkande: Annelie Nordström, förbundsordförande Kommunal och Ardalan Shekarabi, civilminister. Oskar Taxén och Anna Werkelin Ahlin, utredare på Kommunal och medförfattare presenterar rapporten. Moderator: Anna Danielsson Öberg. Ytterligare medverkande meddelas senare.

Tid:                     Måndag 25 maj, kl. 08:00-09:30. Kaffe, thé och frukostmacka serveras från kl. 07:45.

Plats:                  Kommunals förbundskontor, Pressrummet, Hagagatan 2, Stockholm

Anmälan:         Skickas till lisa.glinning@kommunal.se
senast onsdag den 20 maj kl. 14:00.

Anmälan ska innehålla följande information: förnamn, efternamn, organisation/företag, e-postadress samt om du önskar frukostmacka.

Ange ”Anmälan 25 maj” i ämnesraden.

För mer information: Kontakta Kommunals pressjour; 010-442 71 30.

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 514 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på
www.kommunal.se