• Kommunal/

Pressinbjudan: Arbete på samma villkor som andra - Dags att styra upp den personliga assistansen!

Kommunals medlemmar älskar sina arbeten – men hatar många gånger sina arbetsvillkor. Branschen personlig assistans utmärker sig särskilt där personliga assistenter är undantagna vanliga arbetsrättsliga regler. Systemet för assistansen behöver styras upp för en ökad professionalisering av yrke och bransch. Det krävs för en höjd verksamhetskvalitet, förbättrad arbetsmiljö och för att säkra förutsättningarna för den svenska arbetsmarknadsmodellen.

I den nya rapporten ”Arbete på samma villkor som andra - Dags att styra upp den personliga assistansen!” har Kommunal analyserat och utvärderat insatsen personlig assistans ur ett styrningsperspektiv. Det är en komplex välfärdstjänst som påverkas av flera olika lagar, regler och institutioner. Kommunals utgångspunkt för förändringar på området är behovet av en ökad professionalisering av yrke och bransch.

Medverkande: Lenita Granlund, avtalssekreterare Kommunal, Ann-Marie Begler, generaldirektör för Försäkringskassan samt Maria Persdotter, Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar (RBU). Rapportens författare Oskar Taxén, utredare på Kommunal, presenterar rapporten.
Moderator: Kristina Mårtensson, samhällspolitisk chef Kommunal.

Tid: Tisdag 24 maj, kl. 08:00-09:00. Kaffe, thé och frukostmacka serveras från kl. 07:55.

Plats: Kommunals förbundskontor, Pressrummet, Hagagatan 2, Stockholm

Anmälan: Skickas till irene.engstrom@kommunal.se senast fredag den 20 maj kl. 16:00.

Ange ”Anmälan 24 maj” i ämnesraden.

Anmälan ska innehålla följande information:
förnamnefternamnorganisation/företage-postadress samt om du önskar frukostmacka.

För mer information: Kontakta Kommunals pressjour; 010-442 71 30.

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.