• Kommunal/

Pressinbjudan: Men vem kör egentligen? – En rapport om den upphandlade busstrafiken

I politiken råder närmast politisk enighet om vikten av en bra, säker och tillförlitlig kollektivtrafik i hela landet. Det talas om att kollektivtrafiken ska fördubblas. Samtidigt rapporteras återkommande om att trafikens kostnader ökar kraftigt, vilket leder till indragna linjer och till högre priser för resenärerna. Det finns ett gap mellan de politiska visionerna och de praktiska resultaten.

En del i detta handlar om offentlig upphandling. Sedan början på 1990-talet har det vanligaste sättet att driva kollektivtrafik blivit att upphandla trafik från privata bussbolag. Initialt ledde detta till stora besparingar. Idag tycks dock denna effekt avtagit. Samtidigt finns stora problem med upphandlingarna, inte minst vad gäller de anställdas anställningstrygghet.

Kommunal har i en ny rapport granskat styrningen av kollektivtrafiken, med särskilt fokus på den offentliga upphandlingen. I rapporten presenteras ett antal förslag på hur systemet kan förbättras, både för de anställda men även för samhället och skattebetalarna.

Rapporten kommer att lanseras den 2 november klockan 09.00 och efterföljas av en paneldiskussion.
Kaffe, te och smörgås serveras. Varmt välkomna!

Medverkande: Per Holmström, Kommunals förste vice ordförande, Anna Grönlund, branschchef och vice VD på Sveriges Bussföretag, Anita Stenhardt, kommunikationschef på Svensk Kollektivtrafik, Niklas Domeij (S), landstingsrådssekreterare i Stockholm läns landsting samt Oskar Taxén, utredare och jurist på Kommunal.

Samtalet modereras av Kristina Mårtensson, chef på Kommunals utredningsenhet.

Plats: Kommunals förbundskontor, Hagagatan 2, Stockholm

Anmälan:
Senast torsdagen den 29 oktober till irene.engstrom@kommunal.se

För ytterligare information, kontakta Kommunals pressjour: 010-442 71 30.