• Kommunal/

Pressmeddelande från Carema och Kommunal Mönsterarbetsplats receptet för nöjdare medarbetare och kunder i äldreomsorgen

Fackförbundet Kommunal och vårdföretaget Caremas gemensamma utvecklingsarbete för bättre äldreomsorg ger resultat. Demoskopundersökning visar tydligt samband mellan bättre påverkans- och utvecklingsmöjligheter för de som arbetar i äldrevården och att de boende på äldreboendena och deras närstående är mer nöjda.

Kommunal och Caremas gemensamma arbete för mönsterarbetsplatser har pågått sedan 2007. Äldreboendet Bäckagården i Ängelholm är den första av dessa arbetsplatser som har blivit certifierad som mönsterarbetsplats. Carema gör årligen omfattande undersökningar på samtliga boenden och i hemtjänsten. Med hjälp av Demoskop tar man reda på vad både boende, deras närstående och medarbetarna tycker om sin äldreomsorg respektive sin arbetsplats. Årets undersökning visar att medarbetarna sätter klart högre betyg på Bäckagården än på övriga enheter. Genomsnittsbetyget ligger två tiondelar över värdena för övriga boenden på en femgradig skala.

– I vår senaste Demoskopundersökning ser vi tydligt sambandet mellan att medarbetarna får större inflytande och chans till utveckling och att kunderna trivs, dvs. våra boende och deras närstående, säger Bengt Marcusson, affärsområdeschef Carema Omsorg.

– Vi ser att alla berörda blir vinnare på att arbeta systematiskt och strukturerat med utveckling av äldreomsorgen. På Bäckagården arbetar vi med gemensamma värderingar och ett tydligt ledarskap. Men också med tydlighet i vad som förväntas av varje medarbetare gentemot boende, närstående och kollegor. Medarbetarna erbjuds högre delaktighet, påverkansmöjlighet och medinflytande, något som leder till att man växer i sitt yrke i en god arbetsmiljö med bättre hälsa och ökad frisknärvaro, säger Bengt Marcusson.

– Att ha en bra grundbemanning kan minska antalet timanställda. På Bäckagården följer vi upp sjukfrånvaron har en aktiv rehabilitering för snabb återgång till arbetet. Den som vill gå upp i arbetstid anmäler sitt intresse och sedan förs en dialog om hur detta kan mötas. Vi ser att större inflytande på det egna schemat gör det lättare för småbarnsföräldrar att förena arbete med familjeliv, säger Bengt Marcusson.

– Omdömena från de vårdboende och deras anhöriga handlar om vilken trygghet, omtanke och respekt de upplever. De boende ger Bäckagården högre betyg på alla områden. Totalt sett sätter kunderna i vårdboendet betyget 4,40 till Bäckagården mot 4,15 vid övriga enheter. Även de närstående ger högre betyg till Bäckagården, avslutar Bengt Marcusson.

För ytterligare pressinformation kontakta: Bengt Marcusson, affärsområdeschef Carema Omsorg: tfn 0708-56 23 01 Lars-Åke Almqvist, 1:e vice ordförande Kommunal: tfn 0706-71 11 56

Elisabeth Frostell, informationschef Carema Omsorg: tfn 0733-77 50 70 Linnea Bergnéhr, pressekreterare Kommunal: 070-209 16 90