• Kommunal/

Rapport från Kommunal: Dramatisk minskning av intresset att jobba inom äldreomsorgen En ny rapport från Kommunal "Vem ska ta hand om mina föräldrar när de blir gamla", visar att intresset för att jobba inom omsorgsbranschen minskat dramatiskt på trettio år. Exempelvis sökte över 18 000 ungdomar 1980 det som då kallades vårdlinjen. Idag är motsvarande siffra 3 400. Detta trots att det finns stora rekryteringsbehov när den stora 40-talistgenerationen pensioneras och befolkningen blir allt äldre.

- Grundproblemet är att äldreomsorgen inte är en attraktiv bransch att jobba i. Det handlar såklart om lön. Medellönen för en undersköterska är flera tusen lägre än för exempelvis en industriarbetare. Men det handlar också om dåliga arbetstider, tät helgtjänstgöring och uppdelade arbetspass. Tre timmar på morgonen, ledig mitt på dagen och fem timmar på eftermiddagen-kvällen. Vem vill jobba så?, säger Annelie Nordström, ordförande i Kommunal.

Ett annat stort problem som gör branschen oattraktiv är den höga andelen timavlönade, visstidsanställningar och det ofrivilliga deltidsarbetet inom äldreomsorgen. 6 av 10 jobbar deltid i äldreomsorgen. Kommunal vill att man lagstiftar om rätten till heltid.

- Slutsatsen är enkel, bättre villkor och anställningar i äldreomsorgen ökar statusen, vilket i sin tur leder till att fler söker sig dit. Endast så kan vi se till så att äldre får en bra omsorg även i framtiden, avslutar Annelie Nordström.

Intressanta siffror om äldreomsorgen ? Fram till år 2030 kommer behovet av anställda öka med 150 000 personer inom äldreomsorgen för att klara de demografiska förändringarna när allt fler blir äldre. Det slår igenom genom att både många pensioneras som idag jobbar i sektorn och att allt fler äldre har vård- och omsorgsbehov.
? År 1980 sökte 18 281 ungdomar vårdlinjen i första hand. 2009 sökte 3 041 personer omvårdnadsprogrammet som första val. ? Var tredje person som söker till gymnasiet skulle behöva söka det som efter reformen 2011 nu heter vård- och omsorgsprogrammet för att klara av framtidens behov.
? Hälften av Kommunals medlemmar arbetar deltid.
? 6 av 10 inom äldreomsorgen jobbar deltid ? 9 av 10 deltidsarbetande medlemmar är kvinnor ? Mer än var fjärde anställd inom vården vill jobba fler timmar.

Rapporten finns att hämta på kommunal.se. Presskontakt: 010-442 71 30

Pressmeddelande från Kommunal

Om Kommunal Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor. En tredjedel är under 30 år eller yngre. Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/Om-Kommunal

Presskontakt