Regeringens politik sänker välfärdens kvalitet

– Nu kräver vi snabba och kraftfulla insatser för att rädda jobben och kvaliteten i välfärden. Om regeringen Reinfeldt inte tar sig ur sin handlingsförlamning och ger konkreta besked om välfärdens resurser så kommer jobbkrisen att vidgas till en allvarlig kvalitetskris i välfärden, säger Kommunals ordförande Ylva Thörn.

 Mer än var tredje (38 %) uppger anser att kvaliteten i verksamheten har försämrats det senaste halvåret. Inte mindre än tre fjärdedelar (76 %) är övertygade om att ytterligare personalneddragningar kommer att försämra välfärdens kvalitet.
 De tysta varslen riktas mot timanställda och vikarier. Här finns många ungdomar och invandrade svenskar. Kommunals medlemmar drabbas i långt större utsträckning än tjänstemän och akademiker.
 Två av tre tror att det skulle vara svårt att få ett nytt jobb om de blir arbetslösa.
 Enbart var femte litar på att a-kassan ger ett gott ekonomiskt skydd om de skulle bli arbetslösa.
 Två av tre räknar inte med att arbetsgivaren kommer att ge ett bra stöd till dem som riskerar att bli arbetslösa.
 Enbart en av sju ser bra möjligheter för arbetslösa att få nödvändig kompetensutveckling för att kunna få jobb igen.
– Jobbkrisen har inte lett till att de sjuka har blivit friskare, säger Ylva Thörn. Jobbkrisen innebär inte att små barn eller behövande äldre klarar sig utan mänsklig omtanke och omsorg. Därför kommer de omfattande personalnedskärningarna att direkt försämra innehåll, omfattning och kvalitet i välfärden. Presskontakt Pressjour 08 728 29 00 http://www.kommunal.se/press/

Press- och kommunikationschef David Samuelsson 070 543 27 39 david.samuelsson@kommunal.se