Riktiga brandmän släcker hus som brinner

– BRF skadar all facklig verksamhet i Sverige genom sitt ansvarslösa varsel, säger Håkan Petterson, andre vice ordförande i Kommunal. BRF splittrar den fackliga kampen och stärker därmed arbetsgivarna. BRF ger stöd till dem som vill begränsa fackföreningarnas konflikträtt genom sitt farliga varsel.

– Brandpersonal organiserad inom Kommunal kommer aldrig att sympatisera med BRF:s metoder. BRF agerar fullständigt oansvarigt och därför tar Kommunal avstånd från BRF:s varsel, säger Owe Halvors Ordförande i Kommunals branschråd för räddningstjänsten. Brandpersonal ska rädda liv och egendom. BRF sviker räddningstjänstens grundläggande uppdrag och riskerar därför att svårt skada räddningstjänstens förtroende hos allmänheten. Riktiga brandmän släcker hus som brinner.

– Kommunals medlemmar i räddningstjänsten kommer att släcka bränder även om BRF vägrar utföra sitt uppdrag, säger Owe Halvors. Kommunals medlemmar kommer att samla in använda brandslangar för att upprätthålla beredskapen.

Kommunal är en organisation med över 500 000 medlemmar som kämpar för brandpersonalens intressen utan att ta till farliga varsel. Kommunal är det största facket inom räddningstjänsten med över 3 000 heltidsanställda medlemmar. Kommunal har avtalsrätten inom räddningstjänsten.

Presskontakt: Owe Halvors, Ordförande i Kommunals branschråd för räddningstjänsten, 0703-100 997 Lena Retzius, Förhandlingsombudsman Enheten för arbetsrätt och kollektivavtal, 070-395 06 60 Serkan Köse, pressekreterare, 070-320 04 56 Pressmeddelande från Kommunal Pressjour 08 728 29 00

Press- och kommunikationschef David Samuelsson 08 728 28 05, 070 543 27 39 david.samuelsson@kommunal.se

Pressekreterare Linnea Bergnéhr 08 728 28 63, 070 209 16 90 linnea.bergnehr@kommunal.se

Pressekreterare Serkan Köse 08 728 29 76, 070 320 04 56 serkan.kose@kommunal.se