Så fick Sverigedemokraterna makt – ny bok av Dan Andersson

- Hur kunde världens mest toleranta land ge ett högerpopulistiskt parti makt? Den frågan ställer sig Dan Andersson i den kommande boken "Så fick Sverigedemokraterna makt”.

2014 är ett intensivt valår i Sverige med val till Europaparlamentet, riksdag, kommun och landsting. Frågan om främlingsfientliga krafters närvaro i den europeiska och svenska politiken har inte varit mer aktuell sedan 1930-talet.

I boken beskriver Dan Andersson hur Sveriges partier gett utrymme för intolerans i politiken, och hur Sverigedemokraterna använt denna intolerans som ett politiskt medel. Med utgångspunkt i detta menar författaren att det därför inte räcker att bara ”ta debatten”, utan att politiskt aktiva från alla demokratiska partier bör göra allt som krävs för att motverka dessa främlingsfientliga krafter.

I samband med lanseringen av boken, bjuder Kommunal in till seminarium. Författaren Dan Andersson inleder seminariet och sedan följer ett samtal med Jytte Guteland (S) - Europaparlamentariker, Daniel Swedin - ledarskribent på Aftonbladet och Malin Hanson - chefredaktör för tidskriften Tvärdrag. Samtalet modereras av Kawa Zolfagary (skribent och pressekreterare på Kommunal, Stockholm).

Anmälan: Anmäl ditt deltagande i förväg till lisa.glinning@kommunal.se senast 09:00 den 13 juni (OBS! Begränsat antal platser, först till kvarn!)

Tid: Måndag 16/6 kl. 8:30-9:30 (kaffe, te och smörgås serveras från kl. 8:00)

Plats: Kommunals förbundskontor, Hagagatan 2, pressrummet

För mer information: Kommunals pressjour, 010-442 71 30