Stärkt anställningstrygghet för anställda inom bussbranschen

Idag har Kommunal och Bussarbetsgivarna träffat en överenskommelse om ett nytt kollektivavtal för bussförare, verkstadspersonal, tvätthallspersonal, trafikvärdar och spårvagnsförare.

- Vi är också nöjda med löneökningarna i avtalet. Sammantaget ökar nu genomsnittslönerna för de anställda med 808 kronor i månaden under avtalsperioden. Det motsvarar 3,5 procents löneökningar på två år, fortsätter Lenita Granlund.

- Vi hade också som krav att bussförare ska ha rätt att påbörja och avsluta sitt arbete på samma plats. Frågan är dock komplex då det ser mycket olika ut runt om i landet. Därför kommer en partsgemensam grupp att tillsättas som ska presentera en lösning inför nästa avtalsförhandling. Vi har fortsatt denna fråga högt på vår dagordning, avslutar Lenita Granlund.

Presskontakt: 010-442 71 30

Korta fakta Avtalet löper från den 1 juni 2011 till och med den 31 maj 2013.

Kommunal har 16 000 medlemmar inom bussarbetsgivarområdet. De yrken som finns representerade är: bussförare, verkstadspersonal, tvätthallspersonal, trafikvärdar, spårvagnsförare med fler. 80 procent av medlemmarna är män och 20 procent är kvinnor.

Medellönen för förare är 22 600 kronor.