Starkt folkligt stöd för välfärden

Fackförbundet Kommunal presenterar en ny undersökning om synen på välfärden. Den visar att det finns ett starkt stöd för det arbete som Kommunals medlemmar; undersköterskor, barnskötare, brandmän och andra i offentlig sektor gör. Förtroendet för välfärden och Kommunals yrkesgrupper är högt, men det behövs mer resurser.

Undersökningen visar att de flesta är nöjda med arbetsinsatsen från dem som jobbar i välfärdsyrkena. Däremot kritiseras bland annat kvaliteten och utbudet av framförallt vård och äldreomsorg. 26 – 31 procent av medlemmar och allmänhet anser att äldreomsorgen har dålig kvalitet medan enbart 6 procent av politikerna gör det. Vidare anser 18 - 21 procent av medlemmar och allmänhet anser att vården har dålig kvalitet medan enbart 4 procent av politikerna gör det. 20 – 22 procent av medlemmar och allmänhet anser att skolan har dålig kvalitet medan enbart 7 procent av politikerna gör det. Nästan varannan politiker tänka sig att vården även kan finansieras med avgifter. Det är klart fler än bland allmänheten och Kommunals medlemmar.

Kommunal håller förbundsmöte i Uppsala 3-4 juni.

För mer pressinformation kontakta: Linnea Bergnehr, pressekretare Kommunal: 070-209 16 90