Stora skillnader i lön för unga sommarjobbare

Fackförbundet Kommunal har kartlagt vilka löner sommarjobbande ungdomar kommer att få. Undersökningen visar att timpenningen för ett sommarjobb skiljer sig markant beroende på var man bor. Lägst löner får de som jobbar i Jönköping med omnejd; där betalar några kommuner ut 30 kronor i timmen.

- Variationerna i lön över landet är för stora, och det är inte bra att så många ligger under våra rekommendationer. Det är viktigt att ungdomarnas första kontakt med arbetslivet blir en god upplevelse, och detta uppnås bland annat genom skälig lön och bra arbetsvillkor, menar Håkan Petterson, andre vice ordförande Kommunal.

Liksom förra året ligger många av kommunerna i Skåne under de rekommenderade lönerna och Malmö, som under 2009 betalade ut lägst löner, har i år inte lämnat in några uppgifter.

Sämst är det dock i Jönköping och några kommuner i kring där man betalar ut så lågt som 30 kronor per timme. Men inom länet skiljer sig nivåerna mycket, Gnosjö betalar nämligen ut på nivåer som ligger över Kommunals rekommendationer.

Dessa rekommendationer om lägsta lön för feriejobben går Kommunal ut med varje år. För sommaren 2010 ser de ut som nedan:

För feriearbetande 16- och 17-åringar utgår lön med lägst 58:00 kr/h.
För feriearbetande 18- och 19-åringar utgår lön med lägst 72:00 kr/h.

Från Kommunals sida påminner man gärna om att facket finns till för alla som arbetar, även ungdomarna. - Vänd dig till facket om du har frågor om ditt sommarjobb, vi kan hjälpa dig, säger Maria Hansson, ombudsman på Kommunal.

För ytterligare information: www.kommunal.se/sommarjobbsloner Vänd dig till avdelningen på respektive ort, eller Kommunals pressjour på 010-442 71 30

Har du frågor om lön? Kontakta Kommunal på orten där du arbetar. Du som är medlem i Kommunal kontaktar i första hand din sektion. Du hittar också en hel del information och svar på många vanliga frågor på Kommunals webb för unga.

Taggar: