• Kommunal/

Strandade förhandlingar för ambulanssjukvårdarna mellan Kommunal och Vårdföretagarna

Förhandlingarna mellan Vårdföretagarna och Kommunal gällande löner och anställningsvillkor för ambulanssjukvårdarna har strandat. Det vill säga att förhandlingarna avbrutits. Kommunal och Vårdföretagarna har därför gemensamt begärt frivillig medling. En av frågorna i förhandlingarna handlar om jourtiden för ambulanssjukvårdarna.

Jour för de anställda ambulanssjukvårdarna vid vårdföretagen tenderar att öka både i tid och omfattning. Ambulanssjukvårdarna larmar att jour allt oftare används till att utföra ordinarie arbetsuppgifter. Jour i anslutning till ordinarie arbetspass leder till att ambulanssjukvårdarna får tillbringa lång tid på arbetsplatsen, ibland upp till ett dygn.

-          Ambulanssjukvårdarna får för lite återhämtning mellan passen, något som utsätter både dem själva, kollegor i bilen och också patienter i behov av akut vård för risker, säger Lenita Granlund, avtalssekreterare på Kommunal.

”Det är för lite tid mellan skiftena för återhämtning. Man är för trött på nattpassen, kan köra långa sträckor som man inte har en aning om att man har kört.” Så beskriver en ambulanssjukvårdare sin arbetsmiljö.

-          Detta är en arbetsmiljöfråga som handlar om både personalens och patienternas hälsa och säkerhet, säger Lenita Granlund.

Kommunal kräver att det införs begränsning av jour. Avtalet berör cirka 300 medlemmar.

För mer information:
Kommunals pressjour 010-4427130