Subventionerade hushållsnära tjänster: ta från de fattiga och ge till de rika

Den borgerliga regeringen har sänt ut ett förslag om att subventionera hushållsnära tjänster. Fackförbundet Kommunal underkänner förslaget i sitt remissvar men lägger samtidigt fram sitt eget förslag att alla över 80 år ska kunna köpa hemservice till kraftigt subventionerat pris. De som köper tjänsterna ska själva bestämma vad de vill ha hjälp med.

- Det finns behov i den generella välfärden som måste gå före i prioriteringen. En omfattande subvention av hushållsnära tjänster kommer framförallt högavlönade till del och det är inte acceptabelt. Kommunals medlemmar exempelvis barnskötare, undersköterskor eller vaktmästare har inte en inkomst och ekonomi som gör att man har råd att råd utnyttja de här tjänsterna. Pengarna bör i stället gå till att stärka och utveckla kvalitén i äldreomsorgen, säger Ylva Thörn.

- Regeringens förslag utgår dessutom ifrån att hushållsarbetet är kvinnors ansvar, vilket är ett förlegat synsätt. Förutsättningen för att kvinnor ska ha friheten att kunna jobba och göra karriär ska inte vara ifall man har råd att köpa subventionerade hushållsnära tjänster, säger Ylva Thörn. Subventionering av hushållsnära tjänster har tidigare införts på prov i Örebro under namnet 80+ i ett samarbete mellan Kommunal och kommunen. Läs mer om projektet och hela Kommunals remissyttrande om subventionering om hushållsnära tjänster på www.kommunal.se.