Ungdomar tävlar i omvårdnad

30 maj- 1 juni går Yrkes-SM av stapeln på nyinvigda Malmömässan. Kommunal arrangerar tävlingarna i vård och omsorg tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Vårdföretagarna samt sponsrar tävlingarna i trädgårdsanläggning. Syftet med tävlingarna är att sätta fokus på svenskt yrkeskunnande och öka intresset för att utbilda sig till dessa yrken.

Under Yrkes-SM tävlar 300 ungdomar upp till 22 år i yrkesskicklighet och det blir tre spännande och hektiska dagar med tävlingar inom 23 yrken. Till tävlingarna i vård och omsorg har fem lag om två personer kvalificerat sig. De tävlande får genom flera "case" visa hur de kan hantera olika situationer man kan ställas för i yrket. De bedöms på en rad kriterier av en grupp kvalificerade domare.

- Vi vill höja statusen för yrkena, visa hur omväxlande det är att arbeta inom vård och omsorg och hur mycket kunskap och kompetens som krävs. Det är framtidsyrken och det vill vi förmedla. Yrkes-SM är en bra plattform för det, säger Ann Georgsson, ombudsman på Kommunal

- Yrkes-SM i vård och omsorg är ett ypperligt sätt att visa hur komplext och utvecklande det är att arbeta där. Förhoppningen är att locka fler unga till yrkena, för de kommer att behövas, säger Katarina Storm Åsell från Vårdföretagarna.

Florister, målare, svetsare, plåtslagare och IT-tekniker är några andra yrken som deltar. Tävlingarna arrangeras vartannat år och är ett samarbete mellan Utbildningsdepartementet, Skolverket och Internationella programkontoret samt LO och Svenskt Näringsliv.

Det är fritt inträde till Yrkes-SM och ett bra tillfälle för skolor, ungdomar och föräldrar att göra studiebesök. Det kommer också att finnas möjlighet att pröva på olika yrken och yrkesvägledare finns på plats under evenemanget.

Läs mer på www.kommunal.se/yrkessm2012 eller Yrkes-SM:s webbplats www.yrkessm.se

Information: Ann Georgsson, Kommunal, 070-629 22 56

Presskontakter: Camilla Levin, 073-079 25 64, Dan Lundqvist Dahlin, 070-224 05 30

Om Kommunal: Fackförbundet Kommunal organiserar drygt 500 000 anställda i kommuner, landsting och privat sektor. Åtta av tio medlemmar i Kommunal är kvinnor.

Läs mer om Kommunal på www.kommunal.se/