• Kommunal/

Uttalande av Kommunals förbundsstyrelse: Stor oro för sämre ekonomi i kommuner och landsting

Det är med stor oro vi tar del av regeringens besked att ekonomin försämras i kommuner och landsting. Att regeringen i det läget väljer att realt skära ned på det generella statsbidraget är mycket negativt. Flera kommuner har dessutom sänkt skatten med sammanlagt 1,5 miljarder kronor. Staten har gott om resurser. På fem år mer än halveras statsskulden som andel av BNP från 36 procent av BNP 2007 till 15 procent av BNP 2011.
Vi har hört många löften om satsningar på välfärdens kvalitet. Därför reagerar vi kraftigt när den konkreta politiken går åt motsatt håll. Regeringens politik innebär att kommuner och landsting får minskade resurser. Det leder ofelbart till sämre kvalitet och tillgänglighet i välfärden. En försvagad kommunal ekonomi innebär en uppenbar risk för neddragningar av antalet anställda i kommuner och landsting. I stället för ökad kvalitet och fler jobb i välfärden ökar regeringens vårproposition risken för sämre välfärd och ökad arbetslöshet.
Situationen försämras ytterligare av att det föreslagna vårdnadsbidraget helt saknar finansiering. Vi befarar att de kommuner som inför ett vårdnadsbidrag finansierar det genom neddragningar inom förskolor och familjedaghem med större barngrupper, färre anställda och sämre kvalitet. Bakgrund: I regeringens vårproposition redovisas en försämring av ekonomin i kommuner och landsting. Regeringens prognos (VÅP sidan 133) visar att årets överskott vänds i underskott redan nästa år. Av vårpropositionen framgår att regeringen inte föreslår någon ökning av det generella statsbidraget till kommuner och landsting. Med hänsyn tagen till kostnadsutvecklingen innebär detta en nedskärning av statsbidragen till kommuner och landsting.

För pressinformation kontakta: David Samuelsson, press- och kommunikationschef: 070-543 27 39