UTTALANDE Från Kommunals förbundsmöte, 27 maj 2008

Kommunal står för att den gemensamma välfärden ska vara solidariskt skattefinansierad och generell. Det är folket, genom de demokratiskt valda politiska organen, som ska råda över och besluta om de gemensamma välfärdstjänsternas omfattning och inriktning. Det är kommunerna som i egen regi ska driva majoriteten av välfärdstjänsterna. Kommunal ska ställa krav så att verksamheter utvecklas och hävdar sig väl i konkurrensen. Ska driftsformerna förändras ska det ske med sunt förnuft och med ordning och reda. Utförsäljning ska inte vara ett utslag av borgerligt systemskifte.

Var är valfriheten när det inte finns några kommunala alternativ överhuvudtaget?

Kommunal är för olika lösningar. Vår uppfattning är att det ska finnas möjlighet att välja olika utförare, men fördelningen av välfärdstjänster ska ske utifrån behov inte efter plånbokens tjocklek.

Många medlemmar förvägras idag en hel lön. Förändringarna i arbetslöshetsförsäkringen slår hårdast mot de medlemmar som har sämst förankring på arbetsmarknaden. Det gäller bland annat medlemmar som arbetar deltid och de tillfälligt anställda.

De förändrade villkoren i sjukförsäkringen innebär att den som drabbas av sjukdom redan efter sex månader riskerar att bli uppsagd från sin anställning. Dessutom finns de utlovade möjligheterna till rehabilitering inte till någon del på plats vid förändringen, vilket ytterligare försämrar möjligheterna att återkomma till arbete. Regeringen inför en rehabiliteringsgaranti utan rehabiliteringsinslag. Vart tog arbetsgivarens ansvar vägen?

Försämringarna i två av de viktigaste försäkringarna i ett välfärdssamhälle, arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen, drabbar och kommer att drabba sjuka och arbetslösa. Det kommer också att försvaga arbetstagarna på nuvarande och på framtida arbetsmarknad.

Vi förenas i vår vision om ett samhälle där människor kan känna trygghet i förändring och alltid få möjlighet till en andra chans vare sig det handlar om att man behöver utbilda sig eller som sjukskriven få möjlighet att komma tillbaka i jobb. Ett samhälle där ingen ska behöva gå från hus och hem för att man förlorar sitt arbete eller för att man blir sjuk.

Den moderatledda alliansregeringen genomför nu sitt systemskifte på punkt efter punkt, i en rasande fart och många landsting och kommuner följer efter. Denna orättvisa politik slår hårt mot medlemmarna i Kommunal. Det kommer till uttryck bland annat genom en landsomfattande aktion med mer än 50 000 namnunderskrifter "Stoppa regeringens hetsjakt på sjuka."

Välfärdstjänster av hög kvalitet kommer inte av sig själva. De produceras dagligen av medlemmarna i Kommunal som är proffs på sina yrken. Detta kräver trygga anställningar med bra löne- och anställningsvillkor som är reglerade i kollektivavtal.

Därför manifesterar Kommunal sedan hösten 2007 varje torsdag klockan 12.00 på Mynttorget i Stockholm och runtom i hela Sverige minst en gång per månad. Vi välkomnar ett aktivt samarbete med alla LO-förbund i vår kamp för en generell och rättvis välfärdspolitik!

Kamp för rättvisa!