Välkommen satsning på välfärden

Bättre kvalitet i välfärden kräver mer resurser. Dagens besked om tre extra miljarder till äldreomsorgen 2015-2016 är en välkommen satsning efter den förra regeringens neddragningar. Resultatet efter den förra regeringen är att de anställda i välfärden går på knäna och kvaliten blir sämre. På många håll vittnar medlemmarna i Kommunal om pressade arbetsvillkor. Enligt Kommunals beräkningar kan satsningen från regeringen och Vänsterpartiet ge upp till 5600 nya anställningar på heltid i Sveriges kommuner.

- Den förra regeringens neddragningar har satt sina tydliga spår i äldreomsorgen. Kvaliteten har blivit sämre och personalen sliter hårt med knappa resurser. De tre extra miljarderna är en välkommen satsning för att ge välfärden bättre förutsättningar, säger Per Holmström, förste vice ordförande Kommunal.

-Välfärdssektorn är en framtidsbransch som alltför få unga söker sig till. För att bryta den trenden behövs det en bättre bemanning och ökad trygghet genom mer resurser och att heltid blir en rättighet. Det är ett viktigt steg för att göra välfärden attraktiv för unga och samtidigt stärka en solidariskt finansierad välfärd, fortsätter Per Holmström.

- Mer satsade pengar för att öka bemanningen är en förutsättning för en värdig välfärd. Med ökad bemanning stärks äldreomsorgens förmåga att agera långsiktigt och möta framtidens rekryteringsbehov, avslutar Per Holmström.

Fakta: Bifogat finns siffror som visar att den direkta effekten av satsningen med 2 miljader på årsbasis i äldreomsorgen, skapas ca 5600 nyanställda på heltid i landets kommuner. Inom några år kommer dessa nyansällda betala kommunskatt. Satsas dessa pengar på fler nyanställda kan detta ge ytterligare uppåt 1500 fler jobb i äldreomsorgen. Detta menar Kommunal är en förutsättning för att återupprätta en välfungerande välfärd.

För mer information kontakta Kommunals presstjänst: 010 442 71 30