Var femte personlig assistent riskerar att försvinna

Kommunal är starkt kritiskt till LSS-kommitténs förslag att sänka kostnaderna för personlig assistans med tre miljarder kronor under en tvåårsperiod. Omräknat till arbetstillfällen motsvarar detta cirka 14 000 - närmare var femte personlig assistent riskerar att försvinna. Sparförslaget slår hårt mot Kommunals medlemmars arbetstillfällen och arbetsmiljö. Det skriver förbundet i sitt remissvar på LSS-kommitténs slutbetänkande.

Kommunal menar att det finns risk att flera av kommitténs förslag medför en osäkrare arbetssituation för personliga assistenter i form av sämre arbetsmiljö. Begränsningen i rätten till dubbel assistans kan innebära hjälpmedel istället för ytterligare en assistent. Något som kan orsaka arbetsskador.

Kommunal är positivt till att personlig assistans ska vara en del av den statliga sociala tillsynen och även omfatta enskilda assistansanordnare. Men förbundet är kritiskt till att kommittén inte kräver kollektivavtal hos assistansanordnarna.

För ytterligare information kontakta: Lena Retzius, ombudsman på Kommunal: 070-395 06 60 Anna Spånt Enbuske, utredare på Kommunal: 070-314 01 83

Läs hela Kommunals remissvar på www.kommunal.se