Ylva Thörn: - Äntligen ett branschavtal för busspersonalen!

Ylva Thörn: - Äntligen ett branschavtal för busspersonalen! Ett historiskt avtal har slutits som ger all busspersonal inom kollektivtrafiken samma villkor, oavsett arbetsgivare. Branschavtalet innebär att bussbolagen inte kan sänka sina anbud vid upphandlingar genom att försämra de anställdas anställningsvillkor, något som varit vanligt de senaste åren. - Äntligen har vi efter enträgen facklig kamp nått det branschavtal vi kämpat för under åratal, säger Ylva Thörn, ordförande för Kommunal. - Det nya avtalet skapar trygghet för våra medlemmar. Ingen ska längre behöva vakna upp en morgon och gå till jobbet med färre semesterdagar, lägre lön och kortare pauser därför att kommunen genomfört en ny upphandling av busstrafiken, säger Ylva Thörn. Lön, arbetstid och semester regleras i avtalet som har slutits mellan Kommunal och de privata bussbolagen. Avtalet ger löneökningar utöver det särskilda löneavtal som Kommunal och bussarbetsgivarna har enats om för all busspersonal. Branschavtalet tillämpas först efter att ny upphandling genomförs. För vissa anställda kan det alltså börja gälla inom kort tid, för andra kan det dröja flera år innan det nya avtalet blir aktuellt. Mer information: Läs mer om branschavtalets innehåll på www.kommunal.se Robert Westberg, ombudsman, 070-629 03 30 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030108BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030108BIT00600/wkr0002.pdf