Ylva Thörn kommenterar minskad deltidsarbetslöshet

Ylva Thörn kommenterar minskad deltidsarbetslöshet -Det finns pengar att tjäna på att heltidsanställa, säger Kommunals förbundsordförande Ylva Thörn i en kommentar till att deltidsarbetslösheten i vård och omsorg halverats mellan 1999 och 2002. -Att få ner deltidsarbetslösheten är en av Kommunals hjärtefrågor. Minskningen är ett resultat av samverkan med arbetsgivare och länsarbetsnämnder där våra företrädare varit drivande, säger Ylva Thörn. -Vi menar att deltidsarbetslösheten bland annat beror på att arbetsgivarna generellt sett är stelbenta. Det här visar vad god vilja, fantasifullhet och samverkan kan åstadkomma. Där arbetsgivare varit beredda att rucka på gamla normer om arbetstider och arbetsorganisation har de som velat fått heltid eller den sysselsättningsgrad man velat. -Med fler som jobbar heltid minskar man kostnader för tex introduktion av vikarier och dem som jobbar timme. Det finns pengar att tjäna på detta. Det lönar sig för arbetsgivarna att ge mer jobb. Och det är bra för den anställda och för kvaliteten på vård och omsorg eftersom kontinuiteten blir bättre, säger Ylva Thörn. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/31/20030131BIT01160/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/31/20030131BIT01160/wkr0002.pdf