Ylva Thörn omvald som Kommunals ordförande

En enig Kommunal-kongress omvalde idag Ylva Thörn som förbundsordförande för Svenska Kommunalarbetareförbundet för ytterliggare tre år.

Ylva Thörn är 53 år och har varit Kommunals ordförande sedan 1996. Hon är gift och har en son.

Som vice ordförande valdes Annelie Hellander efter Lars-Åke Almqvist, som går i pension 31 mars 2009. Annelie Hellander är barnskötare och är från Halmstad, men har levt många år i Västerbotten och Dalarna. Annelie arbetar idag på Kommunals förbundskontor som chef för Arbetslivsutvecklingsenheten. Hon har under sitt arbetsliv varit verksam som personalchef samt kommun och landstingspolitiker. Hon är gift och har ett eget barn och tre bonusbarn.

Håkan Pettersson och Anders Bergström omvaldes som andre vice ordförande respektive tredje vice ordförande.

Kongressen valde även tre nya ledamöter till Kommunals förbundsstyrelse: Maj Karlsson från Motala (Östergötland), Elisabeth Svedestad från Göteborg (Väst) och Ewa-Britt Dahl, Skaraborg,

Övriga ledamöter omvaldes: Birgitta Andersson, Jönköpings län, Mariann Andersson, Kronobergs län, Tobias Baudin, Norrbotten, Kristina Björk, Västerbotten, Annica Enbom, Västmanland, Marianne Giheden, Skåne, Elisabeth Hammarstedt, Stockholms län, Siw Karlsson, Z Jämtland och Lars Randerz, Stockholms län.

Kongressen valde även tre revisorer: Rolf Olsson, Västernorrland, Annica Blomgren, Örebro och Stefan Carlsson, Jönköpings län

Kommunal håller sin 26e ordinarie kongress i Folkets Hus i Stockholm som pågår till 31 maj. Mer kongressinformation finns på Kommunals hemsida: www.kommunal.se

För ytterligare information kontakta: Serkan Köse, pressekreterare Kommunal: 070-320 04 56