Ylva Thörn ställer inte upp för omval

– Det är dags för nya krafter att ta över. Det är dags för mig att gå vidare. Jag har varit ordförande i Kommunal i 14 år. Det är en lång tid i spetsen för Nordens största fackförening. Inför Kommunals ordinarie kongress i juni 2010 har jag meddelat förbundsstyrelsen och valberedningen att jag inte ställer upp för omval som förbundsordförande för Kommunal.

– Medlemmarna i Kommunal har otrolig kunskap och kompetens i sitt yrke. Deras arbetsinsats varje dag bär upp den svenska välfärden och är nödvändig för att samhället ska fungera. Att få företräda över en halv miljon medlemmar och leda organisationen har gett mig oerhört mycket.

– För mig betyder det internationella engagemanget väldigt mycket, säger Ylva Thörn. Vi arbetar på den nordiska, europeiska och globala arenan med många av de frågor som också är aktuella i Sverige. Jag har lagt stor energi på uppdraget som ordförande för ISKA, Internationalen för stats- och kommunalanställda.

Ylva Thörn är undersköterska. Första fackliga uppdrag 1974 som kontaktombud på sjukhemmet i Åtvidaberg. Sedan klubbordförande i Åtvidaberg och sektionsordförande på regionsjukhuset i Linköping. 1987 blev Ylva Thörn ombudsman på förbundskontoret, senare chef på vårdenheten inom avtalsavdelningen. 1996 valdes hon till förbundsordförande för Kommunal. Kommunals ordinarie kongress är den 7 – 11 juni 2010.

Ylva Thörn finns tillgänglig för kommentarer till pressen från kl 16 den 11 november.

Presskontakt: David Samuelsson, Kommunikationschef, 070 543 27 39