Ylva Thörn svarar Konjunkturinstitutet och Nordea

Ylva Thörn svarar Konjunkturinstitutet och Nordea Jörgen Appelgren, Nordea: - Det här minskar helt klart sannolikheten för en räntesänkning från Riksbankens sida. Även om det inte är den enda faktorn som påverkar så är det en av de viktigare. Om många förbund följer med nu på en gång då kan det kasta grus i EMU-tidtabellen. Ylva Thörn svarar direkt: - Kommunals medlemmar kan inte ensamma ta ansvar för den svenska ekonomin. Men alla konsekvenser är givetvis medräknade när vi fattade vårt beslut om att säga upp avtalet. Hur de andra förbunden väljer att göra med sina avtal får de själva svara för. Kommunal är LO:s samordning trogen. 2001 sa man att "nu är det kvinnornas tur". Men lönegapet mellan en kommunalare och en verkstadsarbetare har inte minskat. Därför var det här det enda rimliga beslut Kommunal kunde fatta. Ingemar Hansson, Konjunkturinstitutet: - Det här gör det svårare att uppnå regeringens sysselsättningsmål, eftersom det här riskerar att öka den totala löneökningstakten. Ylva Thörn svarar direkt: - Kommunals medlemmar kan inte ensamma ta ansvar för den svenska ekonomin. Marknadsräntor, konjunktur och den total löneökningstakten påverkas enbart marginellt av Kommunals beslut. Kommunals medlemmar kan inte betala en förbättrad välfärd genom låga löner. Medborgarna sa tydligt i höstens val att de ville ha utbyggd välfärd före skattesänkningar. För att välfärden ska fungera måste välfärdsarbetarna få bra och rättvisa löner. Mer information: Kommunals pressjour, 08-728 29 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/23/20021023BIT01610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/23/20021023BIT01610/wkr0002.pdf