BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 2009

KOMMUNINVEST I SVERIGE AB 2010-02-24

Året i sammanfattning • 25 nya medlemmar • Balansomslutning 183,0 (142,7) mdkr • Utlåning 123,6 (104,7) mdkr • Rörelseresultat 193,7 (75,3) mkr VD-kommenterar Ända sedan det blev möjligt för alla svenska kommuner och landsting att bli medlemmar i Kommuninvest har medlemstillväxten varit positiv. 2009 tillkom 25 nya medlemmar, den näst högsta noteringen någonsin. 248 kommuner och landsting var vid årsskiftet medlemmar i Kommuninvest, som har utvecklats till att bli den störste långivaren till kommunal sektor och står för drygt en tredjedel av sektorns totala finansiering. Det är med stolthet vi presenterar detta goda resultat..Det ger oss möjlighet att nå en bit på väg mot målet som ägardirektivet föreskriver, att öka Kommuninvests egna kapital till en målnivå om 1 procent av balansomslutningen. Ökade utlåningsmarginaler stod för huvuddelen av förbättringen av 2009 års rörelseresultat. Vi har under 2009 lanserat flera framgångsrika upplåningsprogram, delvis på nya upplåningsmarknader, och kunnat dra nytta av en marknadssituation som gynnat de mest kreditvärdiga låntagarna. Vår ställning som Kommungäld stärktes både av den goda utlånings- och medlemstillväxten och av Riksbankens beslut att godkänna Kommuninvest som penningpolitisk motpart. De förändringar i finansiella regelverk och tillsyn av banker och finansiella institut som nu införts och diskuteras gör att det finansiella systemet under några år kommer att präglas av omställningar. En effekt, tror vi, blir att bankernas utlåning till den kommunala sektorn kommer att minska. Detta ökar betydelsen av ett väl fungerande och effektivt kommunalt finansieringssamarbete. Det är därför extra glädjande att Kommuninvests position stärkts i så många avseenden under 2009. Tomas Werngren, verkställande direktör