Dalarnas landsting ny medlem i Kommuninvest

Dalarnas landsting blir medlem nr 262 i Kommuninvest som nu har 254 kommuner och 8 landsting som medlemmar.

- Vi välkomnar Dalarnas landsting som ny medlem, säger Maria Viimne, vice VD i Kommuninvest. Vi vet att våra medlemmar i genomsnitt tjänar 50 punkter eller 0,5 procent i lägre ränta på att vara medlemmar. Det beror på vår gemensamma storlek och styrka men också på att vi har AAA/Aaa-rating. – Nu är det bara 36 kommuneroch 12 landsting/regioner som ännu inte är medlemmar, fortsätter Maria. Men vi har de senaste åren i snitt ökat med 10-15 kommuner per år, så vi hoppas att vi snart har alla. Det skulle kunna betyda att vi sparar nästan 2 miljarder i räntekostnader åt Sveriges kommuner och landsting.

- Det känns tryggt och bra med Kommuninvest, säger landstingsstyrelsens ordförande i Dalarna, Inga-Lill Persson. - Det är bra att den gemensamma sektorn har ett eget finansinstitut som vi gärna vill bidra till. Dessutom hade Kommuninvest de bästa villkoren!

Kontakta Anitha Holmberg, Kommunikationschef Kommuninvest i Sverige AB

070-638 66 63. E-mail: anitha.holmberg@kommuninvest.se

Fakta om Dalarna och Dalarnas landsting

Inom ett geografiskt område nästan lika stort som Belgien har Landstinget Dalarna sitt verksamhetsområde. Antalet invånare är ca 276.000 och här finns 15 kommuner. Landstingets verksamhet täcker hela länet, från Idre i norr till Krylbo i söder och ansvarar för att alla som bor eller tillfälligt vistas här ska få en god hälso- och sjukvård på lika villkor. Dessutom engagerar sig landstinget målmedvetet i det regionala arbetet, bland annat genom utbildning, kultur och kollektivtrafik. Vid utgången av 2010 hade Landstinget Dalarna 8 738 medarbetare.

Kommuninvest i sammanfattning:
Kommuninvest agerar som Kommungäld och är ett kreditmarknadsbolag som ägs och garanteras av svenska kommuner och landsting. Bolagets syfte är att utifrån kommunal värdegrund skapa långsiktigt bästa villkor för medlemmarnas finansiering. Kommuninvest lånar upp på den internationella och nationella kapitalmarknaden till högsta möjliga rating, Aaa/AAA Upplåningen har lägsta möjliga riskvärdering (BIS 0 procent). Bolaget är penningpolitisk motpart i Riksbanken. De 263 medlemmarna utgör drygt 90 procent av Sveriges kommuner och 35 procent av Sveriges landsting eller regioner. Balansomslutningen var 190 mdkr och utlåningen 134 mdkr vid slutet av 2010.