En miljard kronor i kapitaltillskott beslutat

Vid gårdagens föreningsstämma i Kommuninvest där 153 medlemskommuner var representerade fattades beslutet att öka Kommuninvests kapitalisering med 1 miljard kronor.

Syftet är att fortsatt kunna erbjuda Sveriges kommuner och landsting bästa möjliga finansieringslösningar. Sedan finanskrisen hösten 2008 har Kommuninvests utlåning ökat kraftigt och antalet medlemmar likaså. Vid årsskiftet var 241 av landets 290 kommuner och 7 landsting medlemmar i Kommuninvest, Sveriges Kommungäld. Kommuninvest 2009 i sammanfattning: • 25 nya medlemmar, totalt 241 kommuner och 7 landsting • Balansomslutning 183,0 (142,7) mdkr • Utlåning 123,6 (104,7) mdkr • Rörelseresultat 193,7 (75,3) mkr -Vi har sett ökade krav på eget kapital inom hela finanssektorn efter finanskrisen, sade vd Tomas Werngren i sitt tal på stämman. -Vi vill fortsatt kunna agera som en Kommungäld, dvs att kunna tillgodose den svenska kommun- och landstingssektorn med konkurrenskraftiga finansieringslösningar. Genom att vi under året blivit antagna som penningpolitisk motpart i Riksbankens betalningssystem, RIX, har vi också stärkt vår likviditetsberedskap. Rent praktiskt kommer nu varje medlemskommun att fatta beslut om sitt eget deltagande i kapitaliseringen som sker genom tecknandet av ett förlagslån. Den processen kommer att pågå under våren och sommaren för att slutgiltigt tecknas i oktober 2010. Vid bolagsstämman invaldes också två nya styrelseledamöter; Kurt Eliasson, Vd SABO samt Anna Sandborgh, kommundirektör i Karlstad. Vid föreningsstämman invaldes som ny styrelseledamot Åsa Herbst, KS ordförande Ängelholm. För ytterligare frågor: Kontakta Anitha Holmberg, Informationschef Kommuninvest i Sverige AB Tel 019-16 78 06 eller 070-638 66 63. E-mail: anitha.holmberg@kommuninvest.se KOMMUNINVEST agerar som Kommungäld och är ett kreditmarknadsbolag som ägs och garanteras av svenska kommuner och landsting. Bolagets syfte är att utifrån kommunal värdegrund skapa långsiktigt bästa villkor för medlemmarnas finansiering. Kommuninvest startade 1986 med 9 kommuner och landstinget i Örebro som medlemmar. Kommuninvest lånar upp på den internationella och nationella kapitalmarknaden till högsta möjliga rating, AAA./Aaa. Kommuninvest har lägsta möjliga riskviktning (BIS 0 procent). Bolaget är penningpolitisk motpart i Riksbanken.