Finansinspektionen bekräftar klassning av Kommuninvests värdepapper

Kommuninvest i Sverige AB arbetar vidare med att introducera ett benchmarkprogram på den svenska obligationsmarknaden.

Den utredning som Kommuninvest gör tillsammans med sina svenska relationsbanker fortskrider enligt plan. Bland annat har ett antal frågetecken rätats ut vad gäller tolkningar av lagstiftning och förordningar för investerares placeringsreglementen. En förfrågan till Finansinspektionen ställdes från Svenska Fondhandlareföreningens Penningmarknadsråd. Efter utredning har Finansinspektionen bekräftat att värdepapper utgivna av Kommuninvest får ges samma behandling som värdepapper utgivna eller garanterade av svenska staten.

Detta var ett välkommet besked som ytterligare visar på den trygghet placerare kan känna i investeringar i våra värdepapper. Det borde också underlätta för svenska investerare i deras kreditprocesser inför den första emissionen under programmet, vilken om allt går som det ska, planeras till oktober,  kommenterar Anders Gånge, chef Finansavdelningen, Kommuninvest.

Målsättningen för Kommuninvest är att via obligationsprogrammet emittera tillräckligt stor volym på den svenska marknaden för att uppnå en god likviditet och att på sikt kunna ha ca hälften av den totala upplåningen i Sverige.

Kommuninvest i sammanfattning:

• 25 nya medlemmar 2009, totalt 252 kommuner och landsting
  • Balansomslutning 183,0  mdkr
  • Utlåning 123,6  mdkr

För vidare information, kontakta
Anders Gånge
Chef Finansavdelningen
Mobil: 070-6167510

KOMMUNINVEST agerar som Kommungäld och är ett kreditmarknadsbolag som ägs och garanteras av svenska
kommuner och landsting. Bolagets syfte är att utifrån kommunal värdegrund skapa långsiktigt bästa villkor för medlemmarnas finansiering. Kommuninvest lånar upp på den internationella och nationella kapitalmarknaden till högsta möjliga rating, Aaa/AAA Upplåningen har lägsta möjliga riskvärdering (BIS 0 procent). Bolaget är penningpolitisk motpart i Riksbanken.