Hundraprocentig uppslutning kring Kommuninvests förlagslån

Kommuninvests föreningsstyrelse har 2010-10-15 beslutat om fördelning av det förlagslån som initierats för att nå en ökad konsolidering. Syftet med förlagslånet är att få en större kapitalbuffert – inte att skapa ökat riskutrymme. Målsättningen var att genom förlagslånet förstärka kapitalbasen med en miljard kronor. Detta mål är nu uppnått.

Samtliga 249 medlemmar tecknar sig
När teckningstiden nu gått ut kan föreningsstyrelsen konstatera att samtliga medlemmar har tecknat sig för andelar i förlagslånet. Dessutom vill drygt 40 medlemmar teckna sig för ett större belopp än de har blivit erbjudna. Överteckningsbeloppet motsvarar ungefär 200 miljoner kronor. På grund av intresset från samtliga medlemmar att delta, återstår knappt fyra miljoner kronor att fördela utöver pro rata-andelarna.

Styrkebesked
Ann-Charlotte Stenkil, ordförande i Kommuninvest ekonomisk förening, kommenterar: ”Jag är mycket nöjd med att samtliga medlemmar tecknat sig för förlagslånet, som har varit frivilligt. Därför är det ett styrkebevis att samtliga medlemmar har markerat sitt engagemang för ett ännu starkare Kommuninvest och fortsatt attraktiv finansiering av välfärden.”

Bakgrundsfakta om förlagslånet
I april 2009 lämnade Kommuninvests föreningsstämma ägardirektiv till sin affärsdrivande verksamhet Kommuninvest i Sverige AB. Där ombads bl.a. aktiebolaget att föreslå insatser för en ökad konsolidering. Målet var att nå en nivå som motsvarar 1 % av de totala tillgångarna.
Det förslag som bolaget lämnade till sina ägare var att ge ut ett förlagslån med en attraktiv ränta.
Medlemmarna erbjöds att teckna sig för lånet med sin pro rata-andel som utgångspunkt. Pro rata-andelen är baserad på medlemmarnas insatskapital i Kommuninvest.

Kontaktpersoner:

Ann-Charlotte Stenkil
Ordf i Kommuninvest ekonomisk förening
Mobil: 070-348 58 13

Tomas Werngren
VD Kommuninvest
Mobil: 070-645 06 69

OBS! Denna information (inklusive fördelningsredovisning per medlem) finns att hämta som fil på http://www.kommuninvest.se/media/

Kommuninvest agerar som Kommungäld och är ett kreditmarknadsbolag som ägs och garanteras av svenska kommuner och landsting. Bolagets syfte är att utifrån kommunal värdegrund skapa långsiktigt bästa villkor för medlemmarnas finansiering. Kommuninvest lånar upp på den internationella och nationella kapitalmarknaden till högsta möjliga rating, AAA./Aaa. Kommuninvest har lägsta möjliga riskviktning (BIS 0 procent). Bolaget är penningpolitisk motpart i Riksbanken.