Kommuninvest Delårsrapport januari-juni 2006

Ett första halvår – ökad utlåning och sex nya medlemmar • Kommuninvest ökade med sex nya medlemmar. Vid halvårsskiftet var 174 kommuner och sex landsting medlemmar. • Balansomslutningen ökade från 83,3 mdkr till 105,9 mdkr. • Långfristiga upplåningen ökade från 77,5 mdkr till 100,6 mdkr. • Nettoutlåningen ökade med 4,8 mdkr och utlåningen uppgick till 61,5 mdkr. • Rörelseresultatet uppgick till 14,9 mkr. • AAA-rating från Standard & Poor’s • Positiv resultatutveckling i kommuner och landsting

VD:s kommenterar De offentliga finanserna har under 2006 fortsatt att utvecklas starkt. Överskottet i det finansiella sparandet förväntas i år uppgå till 2,8 procent ( 2,7 procent) av BNP. Kommunsektorn beräknas bidra till överskottet med drygt 0,5 procent. Kommunernas och landstingens positiva resultatutveckling är en starkt bidragande faktor till att överskottet i de offentliga finanserna idag är högt i en internationell jämförelse. Enligt Kommuninvests bedömningar fortsätter kommunernas och landstingens resultat att utvecklas mycket starkt. Resultatet för 2006 förväntas sammantaget uppgå till drygt 15 miljarder kronor (13 miljarder kronor). Ökade marknadsandelar Den kommunala sektorn har en god ekonomi och behovet av nyupplåning har minskat. Den kommunala sektorn står inför stora investeringar som delvis självfinansieras men som också kräver externt kapital. Tillgången på kapital har fortsatt varit stort på grund av företagens och banksektorns höga likviditet. Basel II reglerna gynnar kreditgivning utifrån lönsamhetsperspektiv. I denna miljö har Kommuninvest lyckats öka nettoutlåningen med 4,8 mdkr under rapportperioden. Till en betydande del förklaras ökningen av ett växande antal medlemmar. Ekonomiskt resultat Resultatet av Kommuninvests verksamhet avspeglas i första hand i en resultatförbättring hos medlemmarnas finansenheter. Rörelseresultatet för årets första sex månader före bokslutsdispositioner och skatt uppgick till 14,9 mkr (25,2 mkr). Balansomslutningen har ökat till 105 914 mkr (83 321 mkr). Räntenettot uppgick till 51,8 mkr (38,8 mkr).